Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY DOMÁCÍ VÝZKUM

JAK OPTIMÁLNĚ ZASÁHNOUT NEJBOHATŠÍ ČESKOU VĚKOVOU SKUPINU, ČECHY VE VĚKU 45–64 LET?

5. 8. 20255. 8. 2025
Součástí projektu WPP Media nazvaného Češi 45+ (= Češi ve věku 45–64 let), jehož cílem je zaměření větší pozornosti na nejbohatší českou věkovou skupinu, je přirozeně i téma mediálního chování těchto Čechů. Vzhledem k tematickému zaměření této stránky se dnes zaměříme především na roli televize.

Jen poznámka na úvod – v projektu se WPP Media soustředí vždy na srovnání zralejších Čechů s věkovou skupinou 25–44 let, která je u marketérů tak oblíbená.

Asi první, co člověka napadne, je, že mezi Čechy ve věku 45–64 let je televize hlavním médiem a je výrazně silnější než u mladších ročníků. I tato věková skupina ale dnes již hojně využívá internet a sociální sítě, jak vyplývá z grafů týkajících se denního a týdenního reache. Tím se rozumí jakékoliv internetové stránky a jakékoliv sociální sítě, bez ohledu na délku, kterou na nich člověk stráví.

Televize (myšleno živé vysílání) jako nejdůvěryhodnější médium si ovšem –  s denním reachem 44 % a týdenním reachem 77 % – drží u Čechů ve zralém věku stále dobrou pozici. Pro srovnání, u lidí ve věku 25–44 let je televize z hlediska denního i týdenního reache na pátém místě. A zatímco u denního reache je rozdíl mezi výsledky starší a mladší věkové skupiny Čechů značný (32 % vs. 44 %), u týdenního reache je procentuální rozdíl poměrně malý (72 % vs. 77 %).

Denní reach – průměr za rok 2024


Zdroj: mPanel, WPP Media

Týdenní reach – průměr za rok 2024


Zdroj: mPanel, WPP Media


Kromě celkových procent denního a týdenního reache je ale dobré podívat se také na čas strávený s jednolitými mediatypy. Jak je vidět níže z tabulky denního ATS (průměrného času stráveného s médiem), u televize lidé stráví daleko více času než s jinými mediatypy.

Konkrétně Češi ve věku 45–64 let stráví oproti mladším lidem ve věku 25–44 let u živého televizního vysílání celkově o půl hodiny denně více (konkrétně 2 hodiny vs. hodina a půl). Češi ve zralém věku navíc stráví denně téměř o 20 minut více poslechem rádia, zatímco mladší stráví denně o půl hodiny denně více v aplikacích na telefonech a sledováním online videí nebo o čtvrt hodiny více na sociálních sítích.

Průměrné denní ATS (relativní) - top 13 mediatypů, průměr za rok 2024


Zdroj: mPanel, WPP Media


S délkou času stráveného s mediatypem přirozeně roste i šance na adekvátní zasažení reklamou. Navíc je potřeba vzít v úvahu i roli a vliv jednotlivých mediatypů. A zde si televize vede opravdu dobře. Toto téma jsme blíže rozebrali  už v článku o jednotlivých touchpointech.

Je nasnadě, že je potřeba čas, který lidé u televize stráví, a možnosti reklamní komunikace, které to přináší, efektivně využít. To přirozeně vyžaduje relevantní obsah, který umožňuje optimálně na diváky zacílit. U starších Čechů se to inzerentům daří méně než u mladších. Jsou totiž zkušenější a neskočí nadšeně „na špek“. Jedná se o náročnější cílovou skupinu, která ale může být vůči značkám, které ji dokážou oslovit a získají si její důvěru, výrazně loajálnější než mladší publikum.

Vzhledem k tomu, že starší věková skupina představuje z hlediska financí bonitnější skupinu než mladí Češi a 90 % z nich je stále ekonomicky aktivních, stojí značkám za to, zvýšit relevanci obsahu. Jak na to?

Jaký televizní obsah Čechy ve zralém věku baví?


Pojďme se tedy podívat, jaké typy filmů a seriálů české diváky ve věku 45–64 let baví a jaké pořady mohou značky využít k co nejlepšímu zacílení na tuto věkovou skupinu.

V první řadě je potřeba zmínit komedie. Ty v Česku vládnou všem – na tom se s rostoucím věkem nic moc nemění. U jiných žánrů ale přece jen určité rozdíly mezi mladšími a staršími Čechy panují.

S rostoucím věkem roste také chuť odhalit všechny lotry světa, a tím výrazně i obliba detektivek a krimi žánru. Vypadá to rovněž, že s tím, jak lidé zrají, začínají se více ohlížet do minulosti, takže je více baví i historické filmy a seriály. Ideální by tedy byla historická detektivka. S věkem roste také obliba dokumentů.

Jsou ale také žánry, které už Čechy ve věku 45–64 let tolik netáhnou. Klesá obliba akčních filmů nebo sci-fi a fantasy.

Kromě komedií jsou věkově neutrální, byť o něco méně oblíbené, i dobrodružné filmy, pohádky nebo thrillery.

Zdroj: mPanel, WPP Media


Autorem článku je Petr Tomáš, Consumer Research Skillhead, WPP Media

Načítání dalších...