Šmouly zná celý svět, ale málokdo ví, že jejich domovem je Belgie. V roce 1958 se šmoulové poprvé objevili v komiksovém časopise Spirou. Jejich tvůrce, Pierre Culliford, který používal pseudonym „Peyo“', byl absolventem Královské akademie výtvarných umění v Bruselu a v časopise Spirou pracoval od roku 1952. S nápadem na ikonickou modrou barvu šmoulů přišla Peyova manželka Janine, která pracovala po jeho boku jako koloristka. Odmítla růžovou, hnědou a žlutou, protože se příliš blížily odstínům lidské kůže. Vyloučila také zelenou, protože by se šmoulové ztráceli v porostu kolem jejich lesní vesnice. Museli tedy být modří.
Šmoulové představují skvělý byznys
Komiksových příběhů šmoulů se prodalo více než 50 milionů výtisků. Jejich dobrodružství se stala katalyzátorem pro tisíce vedlejších produktů včetně značkových figurek, televizních seriálů, celovečerních filmů, zábavních parků, výstav, plyšových hraček, stolních her, batohů, sladkostí, sušenek, sprchových gelů, zubních kartáčků – a dokonce i šmoulích žvýkaček.
Prodej práv na použití obrázků taťky Šmouly a jeho přátel vynáší slušné sumy. Maloobchodní tržby dosahují více než 1 miliardy eur ročně. Společnost Paramount převzala franšízu a nyní uvedla čtvrté pokračování dobrodružství kultovních postaviček pod názvem Šmoulové ve filmu. Česká premiéra je plánována na 17. července. Režie se ujal Chris Miller, režisér, který byl za film Kocour v botách (2011) nominován na Oscara. O výrobu se postarala studia Paramount Animation a Nickelodeon Animation.
Šmoulové prostě od začátku drží kurz. Na žebříčku animovaných filmů Sony Pictures podle statista.com se Šmoulové v USA a Kanadě řadí na krásné páté místo (2025, miliony USD).

Také celosvětově se Šmoulové drží na páté pozici (listopad 2024, miliony USD, různá studia):
Staré šmoulí kampaně, které se povedly
Popularita šmoulů samozřejmě už v samém počátku představovala obrovský impuls pro marketing a „modrá síla“ je tu s námi dodnes.
V roce 1978 uvedla britská plynárenská společnost National Benzole na trh řadu figurek šmoulů. Za účelem propagace těchto figurek a vlastních čerpacích stanic vytvořila společnost National Benzole sérii animovaných reklam se šmouly, které se začaly vysílat 20. května 1978. V těchto reklamách vystupovali různí šmoulové, kteří pracovali na čerpací stanici National Benzole, tankovali a opravovali auta.
Video: National Benzole - Šmoulové
Mezi starší kampaně, o kterých se hodně mluvilo, patří i reklama z roku 1983 na cereálie Smurf Berry Crunch, které obsahovaly modré šmoulí bobule, ale potravinářské barvivo použité k jejich obarvení překvapivě způsobilo, že stolice dětí, které je snědly, se zbarvila do stínové modři. Cereálie proto byly velmi rychle staženy z regálů.
Video: Smurf Berry Crunch
V roce 2005 vznikla další památná reklamní kampaň se šmouly. Zadavatelem byla organizace UNICEF, která chtěla získat peníze na rehabilitaci dětských vojáků v bývalých koloniích Burundi a Demokratické republice Kongo. Reklamy se vysílaly v belgické televizi pozdě v noci, aby děti neměly trauma. Reklama totiž ukazuje zničení šmoulí vesnice bombami svrženými z válečných letadel a končí obrazem plačícího šmoulího miminka obklopeného mrtvolami.
Video: UNICEF – Šmoulové
Šmoulí invaze v prodejnách Albert
V roce 2013 vsadil na šmouly maloobchodní řetězec Albert. Svezl se tenkrát na šmoulí vlně spojené s uvedením filmu Šmoulové ve 3D. Kromě televizní reklamy se šmouly v supermarketech probíhalo i sbírání bodů na šmoulí plyšáky, soutěže na internetu, tematické bannery v prodejnách nebo různé šmoulí eventy.
Video: Albert – Šmoulové
Burger King
Letos byl pro změnu pozorován výskyt modráků v provozovnách Burger King. Souvislost s uvedením nového filmu do kin je zjevná. V Burger King tak lze od 20. ledna potkat rozpustilé šmouly, vysmáté, prozpěvující si zaměstnance – a samozřejmě také limitovanou kolekci hraček inspirovanou šmouly.
Video: Burger King a Šmoulové
McDonald's na modré vlně
Ve fastfoodu se šmoulům zjevně líbí. Vloni pro změnu obsadili provozovny McDonald's. „Díky spolupráci se společností McDonald's jsme vytvořili zábavný a také unikátní program, který přináší kouzelný svět šmoulů milionům lidí na celém světě,“ uvedl u příležitosti spuštění kampaně George Leon, výkonný viceprezident pro zákaznický marketing společnosti Sony Pictures. „Naše partnerství je jen jedním příkladem toho, jak dvě milované značky mohou spojit děti a rodiny novým a smysluplným způsobem.“ Spolupráce se viditelně vyplácí oběma stranám.
Ostatně, v McDonald's neřádili šmoulové poprvé. Podívejte se na kompilaci reklam na šmoulí Happy Meal:
Video: McDonald's – Happy Meal a Šmoulové
Haribo namodro
Také značka Haribo využila popularity modrých postaviček. Šmoulové se vznášejí spolu s různými bonbóny Haribo ve vesmíru, až je spolkne černá díra (nebo že by modrá díra)?
Video: Haribo a Šmoulové
Šmoulové určují módní styl
Potraviny ale nejsou jedinou doménou modrých postaviček. Šmoulové zažili v posledních letech boom v módě pro mládež a dospělé. K tomu bezesporu přispělo zahájení spolupráce s proslulou newyorskou značkou Supreme. U příležitosti módního veletrhu Brand Licensing Europe 2022 se konala módní přehlídka Smurfs Fashion Show, na níž byly představeny nejnovější kolekce pro děti i dospělé. Mezi partnery události se objevily takové značky jako Benetton Group, Billebeino, VILA, Gap, MC2 Saint Barth, Airwalk, Universal Music Group, Sangacio, EMP, C&A.
Video: Šmoulové na módní přehlídce (2022)
Šmoulové jednou na plný plyn
Ikonické modré postavičky využilo díky jejich univerzální přitažlivosti pro děti i dospělé hodně značek. Televizní reklamy se neomezují pouze na dobu kolem uvedení nových filmů, ačkoliv tyto příležitosti samozřejmě lákají různé slovutné značky. A řada z nich kromě televizních reklam propaguje své výrobky prostřednictvím odkazu ve filmu. Svou cameo roli ve snímku z roku 2011 tak má například Coca-Cola, která se tam objevuje v newyorském automatu. V témže filmu se objevují i značky Philips, Sony nebo třeba American Express.
Co stojí za přitažlivostí šmoulů pro inzerenty? V první řadě je to jejich modrá, snadno zapamatovatelná barva, která zajišťuje silnou vizuální identitu. Další výhodou je, že každý šmoula má svou vlastní charakteristiku a osobnost, což umožňuje přizpůsobit jeho využití v reklamě různým cílovým skupinám a použít šmouly v různých kontextech a kampaních.
Šmoulové nejsou spojeni s konkrétním produktem nebo průmyslovým odvětvím, což jim umožňuje být využiti v různých typech kampaní – od potravinářského průmyslu přes hračky a produkty pro děti až po technologie, telekomunikace nebo ekologické iniciativy. Mohou být součástí televizních reklam, digitálních kampaní, merchandisingu, produktových obalů či limitovaných edic výrobků.
Šmoulové vyvolávají silné emoce spojené s nostalgií, přátelstvím a radostí. Lidé, kteří vyrůstali se šmouly v dětství, k nim mají citovou vazbu, což umožňuje značkám efektivně cílit jak na mladší generaci, tak na dospělé zákazníky. Tento mezigenerační aspekt dělá ze šmoulů výjimečný marketingový nástroj, který může oslovit celé rodiny. Určitě se tedy u příležitosti nového filmu uvedeného do kin můžeme těšit na záplavu nových reklam inspirovaných roztomilými modrými postavičkami šmoulů.