Zdroj: Freepik.com
AKTUALITY NÁZOR ZAHRANIČNÍ

KREATIVITA V REKLAMĚ JE DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ DŘÍV

24. 5. 202224. 5. 2022
Každý marketér a každá značka dnes mají malou černou skříňku triků, které používají v reklamních technologiích: animované reklamy, ad trackery, rich media s obrazem a zvukem, vysoce účinné hratelné reklamy... A výčet pokračuje. Zatímco technika je čím dál vyspělejší, zkušenosti spotřebitelů se pravděpodobně hodně zhoršily.

Důvod je takový, že digitální reklamu začala definovat kouzelná skříňka nekonečných možností technologie. A v našem odvětví posedlém programatikou a miliardami impresí se pojem kreativity opomíjí. Marketéři (a zejména jejich agentury) staví technologii na první místo. Hledají stále více způsobů, jak automatizovat marketingová rozhodnutí, snižovat ceny, získávat data a více se vetřít do pozornosti - bez ohledu na to, jak je to užitečné a jakou daň za to zaplatí spotřebitelský zážitek. Svým partnerským platformám říkají, že pokud nedokážou doručit miliardy impresí a vícekrát pokrýt veškerou populaci světa reklamou, nemá cenu je pouštět ani za ně platit. A spotřebitelé se vzpírají - blokují si reklamy, odmítají souhlas a ještě mnohem, mnohem více.

Ale kdy vás naposledy opravdu uchvátila kreativa našich vlastních reklam?

Přesně tak - a to je škoda. Technologie je jako výkonná nabíjecí stanice. A dobrý technologický partner vám může pomoct získat kvalitu a pořádně ji využít. U kreativity je mnohem těžší zapnout vypínač a uvést ji do chodu. Ale investice stojí za to.

 Opravdu skvělá kreativa může být asymetrickou výhodou.


Se správnou kreativou mají značky střední třídy dobrou pozici, aby mohly konkurovat i větším značkám s většími finančními prostředky. Na Facebooku je koneckonců více než 6 milionů inzerentů a všichni mají přístup ke stejné technologii. Tím, co je skutečně odlišuje, není ani sledování, ani animace, ale kreativa.

Dobrým příkladem kreativy, která dokázala reklamu odlišit od ostatních, je letošní Super Bowl. Společnosti letos utratily spoustu peněz za reklamy, kde jen tvorba stála miliony dolarů, o spuštění nemluvě. A přesto nejúspěšnější reklamou byl obyčejný QR kód, který se pohyboval po obrazovce. Před ní i po ní běželo mnoho reklam, ale reklama na Coinbase získala spoustu pozornosti i po odvysílání a na stránky Coinbase přivedla 20 milionů zákazníků za jedinou minutu prvního vysílání.

Proč fungovala? Protože byla jiná, nevypadala vůbec jako ostatní kreativa, která je pro Super Bowl typická, a ve všem humbuku se prosadila. Nebyla technicky náročná a byla geniální - a vrátila nás zpět ke kořenům, kdy byla reklama zdrojem inspirace a potěšení.

Bohužel jsme technologii nevyužili k uskutečnění prvotřídních spotřebitelských zážitků a kreativy. Místo toho jsme ji postavili na první místo a hledali další a další způsoby, jak zautomatizovat marketingová řešení, snížit ceny, získat od spotřebitelů údaje a dostat se jim pod nos. A nebrali jsme ohled na uživatelskou zkušenost a na to, co spotřebitelé skutečně chtějí.

Musíme se vrátit k základům a nejprve přemýšlet o zkušenosti - letošní nejlepší superpohárová reklama nám to krásně připomněla. Něco se dá zrealizovat s neuvěřitelnou jednoduchostí, pokud je to správná věc. Dobrý nápad a dobře zrealizovaná kreativa mohou přinést výsledky a vytvořit úspěšnou kampaň, a to i bez všech zbytečných příkras.

Nenechme se svést kouzelnou skříňkou technologie.

Pojďme se raději v reklamě a marketingu bavit o tom, co lidi dojme, ne jen o tom, to je přiměje klikat. Pojďme se spolehnout na velké nápady, promyšleně začleněné do technologie, abychom okouzlili. Není to náhodou ten hlavní důvod, proč tu jako marketéři jsme?

Zdroj: ana.net

Načítání dalších...