Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY DOMÁCÍ

NÁRŮST ONLINE SLUŽEB MŮŽE OVLIVNIT CENU ZA TELEVIZNÍ GRP

1. 7. 2021
Rostoucí poptávka po televizní reklamě na jedné straně, ale také očekávaný růst streamingových služeb na straně druhé mohou ovlivnit vývoj cen za televizní GRP.

Rostoucí poptávka po televizní reklamě na jedné straně, ale také očekávaný růst streamingových služeb na straně druhé mohou ovlivnit vývoj cen za televizní GRP. „Vzhledem k situaci na trhu předpokládáme inflaci až kolem 10 %,“ říká k možnému vývoji v dalších měsících Ladislav Dianiška, obchodní ředitel zastupitelství Media Club (na TV trhu zastupuje stanice skupin Prima, Barrandov, Óčko a další).

Media Club rovněž registruje rostoucí poptávku po televizní reklamě. „Přestože jsme se ze začátku báli krácení rozpočtů, zatím nic takového nepřichází a očekáváme zvýšený zájem i pro podzimní sezonu. Značná část zadavatelů se po loňských omezeních spojených s covidem-19 snaží maximálně využít rozvolnění a motivovat zákazníky k nákupu či využití jejich služeb. Pokud bude rozvolnění pokračovat, dá se očekávat trend zvýšené poptávky také v podzimní sezóně, což může ovlivnit i ceny u TV reklamy pro dodatečné rozpočty v druhé půlce roku. Aktuálně pracujeme na skladbě podzimního schématu, abychom uspokojili požadavky klientů a zvýšený zájem o TV reklamu,“ hodnotí situaci Ladislav Dianiška.

Na druhou stranu si uvědomuje, že dělat jakékoli predikce v dnešní covidem ovlivněné době je velmi obtížné. Vliv může mít podle jeho slov také obava zadavatelů z nepředvídatelné situace v podzimním období. „Ale jsme rádi, že zájem zadavatelů o reklamu u Media Clubu sílí,“ říká.

Skupině Prima se zatím daří uspokojovat zvýšenou poptávku ze strany klientů. Otazník ale visí nad letními měsíci. „Odhadujeme, že komplikace s odbavováním kampaní nastanou v létě, kdy obecně u televize sedí menší počet diváků, což může být ještě umocněno chutí lidí jít v post-covidové éře do přírody,“ naznačuje možný vývoj.

Do vývoje ceny za televizní GRP pro příští rok mohou promluvit také trendy spojené s nárůstem sledovanosti streamingových služeb, o něž vyšší zájem podnítila pandemie covid-19, a naopak možný pokles sledovanosti lineární televize. „Obecně se začal projevovat odliv diváků od lineární televize již před delším časem. Tento trend byl nicméně v době covidu potlačen tím, že nebylo co dělat jiného, sledovanost rostla, a tím i počet GRP na trhu. Nerostla ale jen sledovanost lineární televize. Rostla také sledovanost celého trhu s videoobsahem, myslím tím placených služeb typu Netflix, HBO atd. Lidé se naučili konzumovat tento obsah a podle našich výzkumů se ve stejné míře k lineárnímu obsahu nevrátí. Takže pokud se trh vrátí k původnímu trendu a promítne se do něj odliv kvůli placeným službám, můžeme očekávat strmý pokles sledovanosti, a tedy GRP, což může – a bude – mít velký vliv na cenu GRP," odhaduje. Media Club podle jeho slov  reflektuje zvyšující se potřebu klientů přesnějšího cílení kampaní, a proto plánuje zaměřit se více na optimalizaci kampaní (eGRP), aby zachoval, resp. vylepšil poměr cena/výkon.

Pro druhé pololetí 2021 odhaduje Dianiška obdobný vývoj jako v prvním pololetí 2021 a druhém pololetí 2020, kdy byla poptávka ve srovnání s předešlými roky zvýšená. Objem reklamy před Vánocemi by měl podle odhadu růst stejně jako v loňském roce.

Všímá si také rostoucího oživení nejen v televizní reklamě, ale i v dalších mediatypech. „Vzhledem k předchozí pandemii covidu-19 pozitivně vnímáme současné oživení trhu ve všech mediatypech včetně rozhlasových stanic, zatímco předtím dominovala poptávka především po televizní, a online reklamě. Jsme rádi, že se opět rozšiřuje i portfolio klientů, v době mimořádných opatření vlády jsme evidovali především klienty z oblasti online služeb,“ dodává.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...