VOYO CHCE BÝT SOUČÁSTÍ VELKÉ TROJKY UŽ TEĎ JSME DVOJKA TRHU, ŘÍKÁ DANIEL GRUNT

25. 4. 2022
AKTUALITY DOMÁCÍ ROZHOVOR
Televizi Nova se už podařilo počtem předplatitelů její videoslužby Voyo porazit HBO Max a je druhou nejsilnější streamovací službou v České republice a na Slovensku. PořadUcelená část vysílání televizního kanálu s určitým konkrétním obsahem či sdělením, ohraničená začátkem a koncem. Pořad má svůj vlastní název a je vysílán v určitém čase. Doba vysílání pořadu je v PEM určena s přesností na jednu sekundu. Pořadem může být i komerční vysílání.ím však může zamíchat Disney+, které vstoupí na tuzemský trh 14. června. Podle Daniela Grunta, Chief Digital Officer ve společnosti CME, majitele Skupiny Nova, právě Disney investuje naprosto nejvyšší částky do produkce obsahu a nelze vyloučit, že z globálního hlediska sesadí z trůnu Netflix.

Více v pokračování našeho rozhovoru s Danielem Gruntem, které navazuje na první část z minulého týdne.

Většina televizí už má rozlišení 4K, některé dokonce 8K. Uzpůsobujete tomu kvalitu obrazu na Voyo?

Aktuálně ne. Sám jsem si vyzkoušel Voyo na své televizi 4K OLED a nepotřebuji 4K zdroj k tomu, aby ten obraz vypadal skvěle, když…

… televize dokáže upscalovat do 4K v reálném čase.

Přesně tak. A ten upscaling v reálném čase bude u televizí stále lepší a lepší, jak se bude zlepšovat výpočetní kapacita čipů v televizích. Běžným divákům to bude stačit, samozřejmě ne nějakým fajnšmekrům, kteří budou lupou hledat každý pixel. Když si chci jako běžný uživatel odpočinout a dívám se na film, který je ve Full HD rozlišení, televize mi ho převede do 4K a pro mě je ten zážitek velmi dobrý. V tuto chvíli tedy 4K rozlišení neplánujeme, ale do budoucna určitě budeme další Voyo Originály směřovat cestou vyšší kvality obrazu a musíme se na to připravit. Bude to změna pro celý výrobní řetězec, ale časem se to stejně bude muset udělat.

A co starší pořadUcelená část vysílání televizního kanálu s určitým konkrétním obsahem či sdělením, ohraničená začátkem a koncem. Pořad má svůj vlastní název a je vysílán v určitém čase. Doba vysílání pořadu je v PEM určena s přesností na jednu sekundu. Pořadem může být i komerční vysílání.y Novy a filmy a seriály z dob, kdy ještě nebyla HD kvalita?

Teď se zaměřujeme na to, abychom měli, pokud možno, všechno ve Full HD. Jeden z projektů, na kterém naši lidé dělají, je zlepšování kvality u starších titulů. Voyo je na trhu 11 let, má velkou knihovnu a v ní byla i spousta starých titulů v SD rozlišení nebo v HD ready. Takže teď každý kvartál stovky titulů obměňujeme, aby se zlepšovala kvalita. Časem narazíme třeba na to, že u některých titulů už vyšší kvalita není k dispozici, a tak jenom zvažujeme, jestli je ten titul dostatečně zajímavý na to, abychom ho měli v nabídce i s nižší kvalitou obrazu.

Říkal jste, že 60 procent uživatelů sleduje Voyo přes televizi. Potom následuje počítač, nebo mobilní zařízení?

Pak je to v podstatě skoro jedna ku jedné mobil s laptopem s tím, že mobil a jeho důležitost narůstá. Čistě logicky a prakticky jsem přesvědčený o tom, že z dlouhodobého hlediska bude mít sledování Voyo přes televizi ještě větší zastoupení, posílí i mobil a klesne důležitost přenosných počítačů. Bude to čistě o tom, že buď jsem doma a podívám se na velké televizi, ale když ta bude obsazená jiným členem rodiny, možná si ještě otevřu počítač. Jinak ale venku budu používat mobil: na cestě do školy, do práce, na dovolené, o víkendech…

Máte představu o tom, pro kolik procent uživatelů je Voyo hlavní streamovací službou? Říkal jste, že čeští diváci v průměru využívají 1,3 streamovací služby na domácnostTvoří ji osoby, které skutečně trvale a společně bydlí v jedné domácnosti. Druhá domácnost je pak místo, kam členové domácnosti opakovaně jezdí o prázdninách, o víkendech apod. Jedná se tedy zejména o chaty, chalupy, ale i domy příbuzných a známých, kde členové domácnosti opakovaně tráví čas. V České republice evidujeme v roce 2020 cca 4,45 milionů domácností. Alespoň jeden funkční televizor má doma 96 % českých domácností.. Logicky pak musí nějakou využívat více a nějakou méně. A u té méně využívané zvažovat, zda má cenu si ji platit.

To je přesně ten důvod, proč jsem říkal, že je pro nás extrémně důležité, aby lidé byli v naší službě co nejaktivnější. Proto je jednou z metrik, které sledujeme, množství odsledovaného času za týden. Protože čím více času trávím se službou, tím jsem s ní spokojenější a tím mi neroste důvod tu službu rušit. Ale poměr, v jakém diváci využívají Voyo a jiné služby, nemáme, protože ho nemáme, jak zjistit. Nevíme, jak diváci používají ostatní služby, neznáme ani přesné počty jejich předplatitelů.

Neděláte si nezávislé průzkumy trhu přes agentury, jako je například Ipsos nebo GfK?

Průzkumy si samozřejmě děláme. Je jich poměrně hodně a děláme je z různých stran a na základě nich se právě snažíme složit obrázek, jak trh vypadá. Ale to, na co se ptáte, jsou už hodně detailní věci. My se třeba na měsíční bázi ptáme i na konkurenci a na otázky, jakým způsobem uživatelé konzumují Voyo, zda každý den, několikrát týdně, jednou týdně, několikrát měsíčně, jednou měsíčně nebo vůbec. Za poslední měsíce je vidět, že Voyo nejvíce ze všech služeb roste v každodenním a týdenním používání.

Do jaké míry je pro vás důležitý lineární obsah v rámci Voyo? Myslím tím Novu Sport a sportovní přenosy.

Lineární obsah obecně je zajímavý doplněk, není to ale akviziční faktor. Není to něco, kvůli čemu by si lidé za Voyo zaplatili, ale když už Voyo mají, tak to rádi využijí v situaci, kdy nejsou u televize. Vidíme, že lineární sledování těchto kanálů přes Voyo roste o víkendech a v čase dovolených. Co se týká sportovních přenosů, ty jsou z lineárních kanálů nejatraktivnější. Zejména jde o bojové sporty MMA, KSW apod., atraktivní fotbalová utkání a NHL a NBA.

Čili třeba Eurosport Player pro vás není konkurence, protože to je vyloženě sportovní záležitost?

Eurosport Player je velmi úzký výsek. Je to hodně specifická nabídka, jasně ohraničená cílová skupinaČást televizní populace, resp. panelu s určitými společnými charakteristikami. Každá cílová skupina je jednoznačně definovaná konkrétní kombinací jednotlivých znaků (proměnných) nebo svým televizním chováním. Reklama inzerovaná v televizi je prodávána podle sledovanosti v takzvané nákupní cílové skupině (v ČR Dospělí 15+ nebo Dospělí 15–54 nebo Dospělí 15–69). Základem pro tuto cenu je cena za ratingový bod (CPP, Cost Per Point)., takže ho momentálně nevnímáme jako konkurenci.

Pojďme k další věci, a to je projekt Czechflix, který měl sdružit obsah streamovacích služeb od všech velkých českých televizních skupin. Loni na konferenci DIGIMEDIA 2021 jste řekl, že jednání s ČT a Primou probíhají, ale že bude záležet na tom, aby byly podmínky spolupráce výhodné pro všechny strany. Posunulo se to jednání nějak?

Neposunulo.

A pokračujete v něm vůbec?

Řekněme, že intenzita těch jednání je nižší, než bývala.

Pokud by Czechflix vznikl, dávali byste na něj spíše televizní obsah Novy, nebo originální produkci z Voyo?

To je otázka, na kterou nedokážu odpovědět, protože když nemáme nastavený model toho, jak by ta služba měla vypadat, co budou hlavní přínosy jednotlivých zúčastněných, tak je to těžké predikovat. Aby to dávalo smysl, měl by tam každý z těch subjektů dávat svoji prémiovou tvorbu, takže ideálně originál à la Voyo Originál a pak samozřejmě další věc, která funguje, a to jsou předpremiéry televizních seriálů.

Jak vám fungují upoutávky na Voyo okolo Televizních novin? Dřív Nova upozorňovala na večerní pořadUcelená část vysílání televizního kanálu s určitým konkrétním obsahem či sdělením, ohraničená začátkem a koncem. Pořad má svůj vlastní název a je vysílán v určitém čase. Doba vysílání pořadu je v PEM určena s přesností na jednu sekundu. Pořadem může být i komerční vysílání.y na lineárních kanálech, nyní poutá i vybraný film nebo seriál na Voyo. Sledují potom diváci to, co je propagované v televizním vysílání v čas, kdy to je poutané?

Televize je z logiky věci náš nejsilnější komunikační kanál. To, co komunikujeme kolem Televizních novin a v prime timeHlavní vysílací čas, v projektu elektronického měření je definován jako čas 19:00–23:00 hodin. Doba, která je pro dané médium charakteristická nejvyšším počtem diváků/posluchačů z celého dne, kam bývá soustřeďována hlavní programovací pozornost managementu televizních stanic a která je zároveň nejpřitažlivější dobou pro inzerenty. V televizním vysílání se prime time vymezuje dobou od 19:00–23:00 (TV Nova) či 17:30–23:30 (FTV Prima), na zahraničních trzích je ale též ohraničen dobou od 18:00–23:00, nebo 19:00–22:00., funguje nejvíc. Sledujeme návštěvnost služby a vstupy do nových registrací a na home page Voyo v době, kdy běží tyto upoutávky a je vidět, že jsou tam velké peaky. Je to okamžitý efekt, který ukazuje sílu televize. A většinou to, co nejsilněji komunikuji v televizi, mám na nejprémiovějších pozicích na home page služby, takže těžko říct, zda o jejich sledování rozhodla upoutávkavíce viz Self-promo v televizi nebo to, že uživatel zrovna přišel na Voyo a narazil na tento pořadUcelená část vysílání televizního kanálu s určitým konkrétním obsahem či sdělením, ohraničená začátkem a koncem. Pořad má svůj vlastní název a je vysílán v určitém čase. Doba vysílání pořadu je v PEM určena s přesností na jednu sekundu. Pořadem může být i komerční vysílání..

Vyplatí se takhle lidi odehnat od lineárního vysílání k Voyo a snížit si tím ratingV kontextu PEM je to podíl osob z cílové skupiny, které živě sledovaly průměrnou sekundu daného časového úseku televizního vysílání na daném televizním kanálu. Total Rating (celková sledovanost v %) je podíl osob z cílové skupiny, které živě sledovaly průměrnou sekundu daného časového úseku televizního vysílání na jakémkoliv libovolném kanálu. Rating se uvádí v % i v tisících (také pod pojmem sledovanost, projekce či tisíce). reklamních bloků?

My ty lidi, kteří chtějí sledovat lineární vysílání, nevyháníme, protože ti u toho vysílání zůstanou. U lidí, kteří jsou zviklaní a přemýšlí, že by přeladili na jiný kanál nebo si zapli jinou službu, je lepší, aby šli k nám než někam jinam. Proto to děláme. Je lepší zkanibalizovat se sám, než se nechat zkanibalizovat někým jiným.

350 tisíc uživatelů je docela dost, to je docela slušný balík peněz. Je už Voyo v plusu nebo ještě stále jste v červených číslech?

Stále jsme v červených číslech.

A jaký je výhled?

Náš plán je skutečně dlouhodobý, pětiletý, který nekončí milionem předplatitelů, ale vyšším počtem. Na to jsou navázané investice, příjmy a my se nyní pohybujeme výnosově nad tímto plánem, protože máme aktuálně výrazně víc předplatitelů, než jsme si pro tuto dobu plánovali. Nyní máme přes 350 tisíc uživatelů, a to je úroveň, kterou jsme plánovali na druhou polovinu letošního roku. A to mluvím o upraveném plánu, protože na základě výsledku loňského roku jsme si plán na období let 2021 až 2025 navýšili. Cíle pro konec letošního roku jsou výrazně vyšší, než jsme plánovali na začátku loňského roku. Stále platí, že v roce 2025 bychom měli být v zisku. Myslím, že pokud budeme pokračovat stejným způsobem jako dosud, rozhodně v něm budeme.

Čili při milionu uživatelů byste měli být v černých číslech.

Profit závisí na velikosti investic do obsahu, a právě teď vidíme, že čím více investujeme, tím více předplatitelů získáváme. Takže jako každý digitální podnik rádi upřednostňujeme růst před ziskem. To ale můžeme změnit, kdykoliv budeme chtít. Momentálně naše investice do obsahu jsou obrovské. Jde o několik miliard korun, takže i když jsou příjmy z Voyo krásné, investice do výroby obsahu jsou ještě vyšší.

Neuvažujete o tom, že byste nabídli víc různých typů předplatného? Protože například Netflix to má rozfázované, základní pro jeden přijímač a SD rozlišení, potom verze v HD a pro více přijímačů, potom Premium ve 4K. HBO Max přišlo se sníženou zaváděcí cenou…

Do budoucna o tom uvažovat budeme. Teď si myslím, že to je předčasné, protože jak my, tak trh je pořád v rostoucí fázi. Daleko důležitější je akvírovat co nejvíc lidí do předplacené služby a jakékoli balíčkování zesložiťuje sdělení o produktu. Pro mě je důležité, aby to sdělení bylo co nejjednodušší, abychom trh co nejrychleji edukovali. Práce s balíčky předplatného začne dávat smysl, až se trh začne zpomalovat a budeme si potřebovat ubránit naše předplatitele nebo dále navýšit příjmy.

Neobáváte se inflace a toho, že stoupá cena všeho a lidé se budou snažit šetřit a samozřejmě zábava bude na prvním místě? Je zbytná.

Uvidíme, co se bude dít. Čistě prakticky 159 korun měsíčně, kolik je to krabiček cigaret?

Ne všichni kouří.

Když jdu s kamarády na pivo, kolik je to v dnešní době piv? Když jdu do kina, 159 korun –- to bych tam musel jít sám a na jeden film, takže když vezmu rodinu a půjdu na jeden film do kina, zaplatím násobek toho, co zaplatím za knihovnu Voyo se 17 tisíci hodin obsahu a může se na to dívat celá rodina. Takže z mého pohledu tam problém nevidím. Ale možná budeme muset časem zavést takovouto srovnávací komunikaci. Ale myslím si, že by lidé spíše přestali chodit do kina, než by si odhlásili Voyo nebo Netflix.

Pokaždé, kdy jdu do trafiky, zaujmou mě tam předplatitelské karty Netflixu a Voyo. Jak vám tento způsob předplatného funguje? Prodává se dobře?

Zavedli jsme ho v průběhu loňského roku s podzimní sezónou. Šlo o jednoduchou úvahu, že tu pořád existuje segment lidí, zvláště pak starších, kteří ještě nejsou zvyklí platit na internetu. Hodně to souviselo s Ordinací. Těmto lidem jsme nabídli tuto možnost předplatného, ale je to opravdu minoritní záležitost. Když se podívám na způsob plateb za Voyo, 99 procent lidí využívá rekurentní platbu, kdy se jim částka strhává z kreditní karty.

Ale díky předplatitelským kartám jste vidět v trafikách.

Přesně tak. Je to vidět a dáváme možnost lidem, které by mohlo odradit placení kreditní kartou přes internet.

Nebo dáváte možnost dát Voyo jako dárek.

Ano, takto to fungovalo velice dobře na Vánoce. To se prodalo velké množství i ročních balíčků. Podařilo se nám tak dostat značku Voyo lidem pod kůži. Mimochodem, to je jedna z věcí, která se Nově podařila: zapracovat na znalosti značky. Když se dnes podíváte na trh, jsme společně s Netflixem jednoznačně největší. Ve chvíli, kdy se zeptáte na streamovací službu, tak první, co lidi napadne, je Netflix a hned potom Voyo. Pak je dlouho nic a další služby s jednocifernými podíly.

Před lety na konferenci DIGIMEDIA jsme to řešili docela podrobně. Tenkrát jste říkal, že máte velkou skupinu lidí, kteří sledují, kde se objevuje originální obsah Voyo, abyste ho mohli nahlásit a blokovat.

Ano, máme tým jednotek lidí, který se tomu věnuje a platíme si asi tři externí agentury, které pro nás ten obsah vyhledávají, nahlašují ho a my to pak řešíme. Po nástupu Voyo Originál toho přibylo, takže nás to stojí nemálo peněz už jenom uřídit ten dohled. Pořád to je o tom, že nahlašujeme pirátské kopie subjektům jako je Uložto, a ty reagují se zpožděním. Častokrát i v řádu dní a ve chvíli, kdy ten obsah smažou, se jim tam objeví znovu. Kdybychom neměli tak velké množství aktivit proti pirátům, myslím si, že by Voyo nemohlo fungovat. Pirátství by ho zabilo.

Nova má stejného majitele jako největší IPTVTelevize přes internetový protokol šíří služby digitální televize prostřednictvím IP protokolu přes zabezpečené počítačové sítě. Na rozdíl od klasického vysílání může být komunikace obousměrná. služba u nás, O2TV. Plánujete nějaké synergie? O2TV má nakoupeno spoustu zajímavých sportovních práv…

Ano, je to tak. Současně Nova prodává O2 TV spoustu práv, v zásadě většina těch nejlepších fotbalových lig v Evropě, která běží na O2, je nakoupena od Novy. Proto se o tom bavíme. Není to jenom konkrétně s O2 TV. Když se rozhlédnete po všech vyspělých státech, hlavní streamovací služby spolupracují se všemi operátory a velkými dodavateli obsahu dané země. Takže do budoucna je dost pravděpodobné, že Voyo bude vedle klasické nabídky lineárních kanálů všech placených televizí, vedle Netflixu, vedle HBO Max a Disney+ k dostání také přes tyto operátory. Je to trend, kam směřuje trh, a je to vidět všude.

Netuším, zda má O2 TV stále ještě videotéku…

Má.

Nemá smysl ji nahradit službou Voyo, když máte stejného majitele?

Smysl to má, když dokážeme vytvořit zajímavě koncipovanou propozici pro uživatele, protože Voyo má nějakou hodnotu. Prémiový obsah má svou hodnotu, která je velká, a to se vždycky projeví v ceně toho balíčku. Takže ať je to O2 nebo další potenciální partneři do budoucna, Voyo musí mít vždycky svoji hodnotu. Nikdy nepůjdeme s Voyo pod cenu, která je dostupná pro uživatele samostatně na trhu, za kterou si ho můžou koupit napřímo. Jak jsem říkal před chvílí, v rostoucí fázi určitě nechceme dávat nějaké zásadní slevy a podbízet se, protože tím bychom snižovali vnímanou hodnotu Voyo. A jestliže Voyo za poslední rok takhle strašně vyrostlo, tak je to právě kvůli tomu, že lidé jeho hodnotu začali vnímat.

Jaké streamovací služby sledujete vy sám doma a kolik času jim věnujete?

Pokud budu počítat opravdu jen streamovací služby, mám Voyo, Netflix, HBO Max, Amazon Prime, Eurosport Player a vedle nich si ještě platím Spotify pro celou rodinu a dětem platím Xbox Gold. A možná platím ještě něco, o čem už ani nevím.

Stíháte to sledovat?

Vybírám si. Jsem typ člověka, který si večer sedne k televizi a absolvuje si takový ten svůj rituál, že si projedu všechny tyto služby, které si platím, když tedy zrovna nemám rozkoukaný nějaký seriál. Dopracoval jsem se do fáze, kdy doma vůbec nesleduji filmy. Televizi zapínám většinou po deváté nebo desáté večer, a to už je pozdě začít s nějakým filmem. Radši si najednou zkouknu dva nebo tři díly seriálu, které mají 50 minut a pořád mám šanci z toho vystoupit po konci epizody.

Pokud ale nemám nic rozkoukaného, projedu všechny služby a dost často se mi stává, že skončím u lineárního vysílání a zapnu si něco, co tam běží, dívám se třeba od poloviny, mám to přerušované reklamou, i když vím, že kdybych udělal čtyři kroky a strčil do Xboxu blu-ray disk, mohl bych mít to samé v lepší kvalitě, od začátku a bez reklam. Stejně ale sedím u toho lineárního vysílání, protože už chci svůj klid. Myslím si, že do budoucna takhle bude fungovat hodně lidí. Noví uživatelé, kteří si pořídí streamovací službu, se jí nechají zpočátku zahltit, několik měsíců si pouští to nejlepší a pak najednou narazí na to, že rozhodování o tom, co si pustit, bolí. Že je otravuje hledat, co ještě neviděli, co je tam nového a že i ta velká šíře portfolia knihovny může být limitující pro to, co si vybrat.

Narážíte při používání konkurenčních služeb na něco, co je lepší než na Voyo a čím byste se mohli inspirovat?

Inspirujeme se neustále. Už jenom proto, že do Voyo a jeho rozvoje jsme loni na jaře začali výrazně víc investovat. Pamatuji si, že když jsem pracoval v MTG (někdejší poloviční vlastník Primy, pozn.red.), měli v rámci svého DNA několik takových hesel a jedno z nich znělo „copy with pride“. A nebylo to míněné vůbec negativně. Jde o to, že častokrát je lepší se inspirovat tím, co na trhu funguje a je dobře zavedené, než vymýšlet něco, co nikde není, protože to může znamenat, že to nefunguje. Není to ale tak, že bychom bezhlavě kopírovali všechno, co se nám líbí. Hodně přemýšlíme o tom, proč to mají tak či onak, proč zvolili zrovna ten způsob a vymýšlíme, jak by se to dalo ještě vylepšit.

Kolik takových velkých streamovacích služeb se podle vás dokáže na českém trhu uživit?

Obecná ekonomická teorie hovoří o ekonomice tří nebo o „velké trojce“. Když existuje trh, který je už rozvinutý nebo zralý, dokáží na něm přežít tři velké služby a pak možná ještě některé úzce zaměřené, když si tedy budou dobře hlídat svoji nákladovou stránku. Jsem přesvědčený o tom, že na českém trhu mohou dlouhodobě a ziskově působit tři služby. A my musíme být jednou z nich.

Jednou nebo první?

Nepotřebujeme být první, chceme být jedna z těch třech velkých služeb. Pro mě je důležité, abychom měli nějaké množství lidí, kteří nám pravidelně platí a abychom byli jedna z těch prvních služeb, která lidi napadne, když přemýšlí o pořízení SVODviz Předplacené video na vyžádání (SVOD).

Zdroj: televizniweb.cz

Načítání dalších...