Zdroj: marketingweek.com
AKTUALITY NÁZOR TRENDY ZAHRANIČNÍ

TOP DESET MARKETINGOVÝCH MOMENTŮ 2023 DLE MARKA RITSONA

29. 12. 2023
Marketingový guru Mark Ritson, sloupkař týdeníku Marketing Week odhaluje svůj výběr největších marketingových momentyů tohoto roku - nechybí Barbie a kontroverze s Bud Light až po pokles ceny Tesly a vzestup umělé inteligence.

Celé video je k dispozici zde.

Byl to trochu náročný rok. Aby ho pomohl pochopit, zamyslel se Mark Ritson svým nenapodobitelným způsobem nad uplynulými 12 měsíci. Upozorňuje na největší, nejhorší a nejvlivnější marketingové momenty roku 2023. Zde je výčet událostí, které se v Ritsonově top ten umístily:

  1. Vánoční krocan Amazonu:  Ritson se pozastavil nad rozhodnutím časopisu Campaign, který v listopadu označil vánoční reklamu společnosti Amazon z roku 2023 za "krocana týdne". Campaign shledal reklamu "klišovitou", nicméně společnost System1, která se zabývá efektivitou reklamy, ji označila za jednu z nejlepších reklam roku. Kdo měl tedy pravdu? Pro společnost Ritson je to přístup System1 založený na datech. Z jejích údajů vyplývá, že Amazon v průběhu času zlepšuje budování své značky, a zjistila, že tato reklama se v tomto ohledu umístila v nejvyšším percentilu.

  2. Netflix zvyšuje ceny: V případě letošního zvýšení cen společnosti Netflix nebylo tak zřejmé co se děje, domnívá se Ritson. "Zavání to financemi a provozními odděleními a všemi těmi velmi chytrými, velmi hranatými lidmi, kteří nerozumí zákazníkovi," říká Ritson.

  3. Tesla zlevňuje: Společnost Tesla nikdy nezlevňuje svá vozidla. Tedy alespoň firma vyrábějící elektromobily to nedělala až do začátku letošního roku, kdy snížila ceny o šest až 20 %. Ritson vysvětluje, proč je třeba zlevňování provádět opatrně, má-li být úspěšné, od negativní signalizace až po rozčarování uživatelů - a co je možná nejmarkantnější, po snížení ziskových marží.

  4. Guinness britským pivem číslo 1: Guinness se v roce 2023 stal nejoblíbenějším pivem ve Spojeném království. To ilustruje "hromadu" důležitých faktorů, které by měli marketéři zvážit, říká Ritson. Chválí znalý marketingový tým společnosti Diageo jako "neuvěřitelně dobře vyškolený, neuvěřitelně znalý" a co však Guinness dokazuje nejpodstatněji, říká Ritson, je, že zatímco P jako propagace a P jako cena získávají největší pozornost marketérů. Právě P pro produkt bude vždy nejdůležitější a Guinness je podle Ritsona skvělým příkladem toho, jak to může marketing ukázat.

  5. Opotřebení vyvráceno: Opotřebovávají se reklamy? Ritson tvrdí, že prožíváme zlatý věk účinnosti reklamy, který dokazuje, že stará teorie, že reklamy časem ztrácejí svou účinnost, nemusí být správná a ačkoli vás jako marketéra může kampaň omrzet ještě před jejím spuštěním, u spotřebitele to trvá mnohem déle. "Staré reklamy, které byly dobré, jsou stále dobré a sračkové reklamy, které byly kdysi sračkové, jsou stále sračkové," říká Ritson.

  6. Barbie-mánie: Stejně jako rozšíření značky, která s ní přišla. Zatímco v minulosti byla rozšíření značky považována za riziko, které může značku podkopat, Barbie podle Ritsona dokazuje, že to jde i relativně bezpečně, pokud se vrhnete do nové kategorie, jako je v tomto případě film. "Nejenže se Barbie letos těšila významným příjmům z licencí a velkému nárůstu popularity, filmová story pomohla oživit i Barbie jako značku."

  7. Unilever se vrací k účelu:  "Nesmysly založenoéna účelu prožíváme už téměř deset let," říká Ritson, který dekonstruuje smysl účelu a zkoumá, jak jím byla společnost Unilever posedlá a jak nyní mění názor. "Tuto myšlenku, že účel značky vám vydělá peníze, vyvrátila sama společnost Unilever, která kvůli své posedlosti účelem nedosáhla takových výsledků jako všechny ostatní velké společnosti z oblasti rychloobrátkového zboží," říká.

  8. Rebranding Twitteru: V červenci se Twitter změnil na X a touto změnou značky přišel o miliardy dolarů vlastního kapitálu, inzerenty a svá charakteristická aktiva. Ritson vysvětlil, proč si myslí, že rebranding čehokoli je "hloupost". "Jediný okamžik, kdy chcete rebrandovat, je, když musíte z právních důvodů, zásadní moment, jinak to nedělejte," říká.

  9. Bud Light: Ritson zkoumá celkové náklady na propagaci značky Bud Light s transgenderovým influencerem Dylanem Mulvaneym a ukazuje na obtížnost masového marketingu. "Zapojení se do této debaty nepřináší žádné výhody," říká Ritson a varuje marketéry před nebezpečím zapomínání na stávající zákaznickou základnu.

  10. Umělá inteligence: Protože je Ritson vyhlášený technologický skeptik,  mohl by marketéry přimět k myšlence, že bude kritikem umělé inteligence. Ale jak říká, "jsme posedlí novými věcmi a stále, stále roztěkaní - ale s AI je něco jinak a já jsem v polovině roku začal měnit názor". A rovnou vyjmenovává aplikace, ve kterých může AI pomoci marketérům lépe vykonávat jejich práci, zejména v oblasti výzkumu a zpracování dat.




Souhlasíte s Markovým pohledem na uplynulý rok?

Zdroj: marketingweek.com

Načítání dalších...