Letošní ročník soutěže efektivity komerční komunikace Effie ovládla kampaň „Obrátili jsme proud českého piva“ pro Plzeňský Prazdroj za uvedení ležáku Proud, která získala Grand Prix, zároveň zlatou Effie v kategorii Nápoje i cenu SIMAR za Nejlepší využití dat. Přihlašovatelem vítězné práce byla agentura VCCP. Podílely se na ní i Publicis Group a Btl Partner & Media.
Z hlediska značek patřil večer velkým tuzemským inzerentům. Vůbec nejvíce ocenění posbíraly Česká spořitelna a Česká asociace pojišťoven (ČAP), v obou případech braly po šesti oceněních. V závěsu byl Plzeňský Prazdroj, který získal kromě Grand Prix i několik dalších ocenění napříč kategoriemi (celkem pět).
Mezi oceněnými přihlašovateli dominují agentury VML Czechia (celkem 8 a z toho tří zlaté), dále McCann (celkem 7 a z toho jedna zlatá) a Ogilvy (celkem 6 a z toho dvě zlaté). V rámci Grand Prix slavila zmíněná VCCP. K dalším úspěšným agenturám se zařadily Publicis (5), Zaraguza CZ (4), OMD (3) a Wavemaker (3).
Grand Prix a zlaté kampaně
Plzeňský Prazdroj se rozhodl uvedením značky Proud přitáhnout mladou generaci zpět do pivního světa. Díky kampani se jí povedlo etablovat Proud jako „nový, oblíbený, lehký a osvěžující ležák pro mladé lidi” a za necelý rok se v prodejích dostat na tržní podíl všech zahraničních piv dohromady.
Video: Proud
Zlaté ocenění i cenu ADC za nejlepší kreativitu získala kampaň České spořitelny „Nejstarší banka dostala nejmladší board", na které se podílela agentura VML Czechia a WPP Media. Spořitelna v rámci kampaně jmenovala šestici mladých členů nového stínového představenstva Future Mindset Board.
Future Mindset Board; Zdroj: Česká spořitelnaV kategorii sportovního marketingu dosáhla na nejvyšší ocenění kampaň, která si dala za cíl navýšit sledovanost paraolympiády o 25 procentních bodů. Na kampani pracovala agentura VML.
Zlatou cenu získala i kampaň Budějovického Budvaru ukazující, „jak se z tradiční české značky stal „trendsetter“ (agentura Ogilvy), a dále kampaň Komerční banky „KB a Mastercard: Jak Cinkačka vycinkala rekordní prodeje“, kterou banka díky spolupráci s agenturou Good Game vstoupila do oblasti gamingu.
Z kampaně KB „Cinkačka“; Zdroj Komerční bankaV kategoriích Aktivačního marketingu a Brand Experience si zlato vybojovala Slavia Praha s agenturou Zaraguza CZ. Usilovala o to vytvořit brandovou platformu, která dokáže sjednotit všechny slávistické aktivity.
ČAP – Česká asociace pojišťoven bodovala i v letošním ročníku soutěže Effie. Zlato jí patří za kampaň „Drogy jsou zkratky" od agentur McCann a Hero & Outlaw, která upozorňuje na rizika spojená s konkrétním chováním po užití drog, zejména za volantem. Obsadila také nejvyšší v letošní zcela nové kategorii Positive Change.
Zdroj: ČAPStříbro a bronz
Česká spořitelna vedle zlata dosáhla i na čtyři stříbrná a dvě bronzová ocenění. Porotci ocenili její kampaně „svítící platební karty", kdy si v herním prostředí Unreal Engine 5 postavila vlastní herní svět, a vydala limitovanou edici svítících platebních karet Visa s motivem Kingdom Come Deliverence II od VML a Wavemaker. V kategorii Dlouhodobého budování značky zase uspěl koncept #Silnější.
Rovněž Česká asociace pojišťoven získala i tři stříbrná a dvě bronzová ocenění, a to za pokračování „Národního dne beze spěchu“ od McCann a Hero & Outlaw. Na něj tentokrát upozorňoval 47vteřinový spot, který ukazuje dopravní nehodu očima těch, kteří u ní skutečně zasahují.
Dvě stříbra a k tomu jeden bronz patří společnosti Philips ČR za Philips OneBlade: Pozornost Prodává!. Spočívala ve změně mediálního plánování, kdy ve spolupráci s agenturou OMD převážila jednotlivá média lokálními indexy pozornosti, což umožnilo nákup i optimalizaci podle skutečné míry zaujetí, nikoli pouze podle zásahu.
Speciální ocenění
Vedle ceny SIMAR byly v rámci slavnostního vyhlášení udělena také tři další speciální ocenění. Trofej společnosti Google za Nejlepší využití YouTube získala kampaň „Patchmania“, kterou vytvořil tým z L’Oréal ČR a z agentur Wavemaker Czech, Lavo Productions, Publicis Groupe a WS Czech.
Cenu Active za nejlepší využití rádia putovala do společnosti Mondelez za kampaň s Milkulášem od agentur Ogilvy, Hogarth Worldwide a Publicis Groupe.
Třetí cenou je Prima Video Awards a uděluje ji skupina Prima. Letos ji nejvíce oslovila kampaň „Když myslíte na dům nebo zahradu, slyšíte Bauhaus“ pro společnost Bauhaus od Knowlimits Group.
„Effie každoročně ukazuje, že za nejúspěšnějšími kampaněmi stojí důsledná práce s daty, disciplína, ale také odvaha a výrazná kreativita. Letošní ročník znovu potvrdil, jak zásadní roli hraje v našem oboru důvěra a že trvalá spolupráce mezi agenturami a zadavateli přináší výsledky, které obstojí nejen před porotou, ale především v byznysu,“ zhodnotila Radana Čechová, výkonná ředitelka AKA.
Úspěchem je i shortlist
Kategorií s nejvyšším počtem oceněných prací se v letošním ročníku stal Sportovní marketing, předáno v ní bylo šest cen.
Podle organizátorů bylo pro značky i agentury velkým úspěchem už jen to, že se probojovaly do finále. Letošní počet přihlášek byl totiž rekordní a vyšplhal se až na číslo 117. Organizátoři také upozornili na výraznější souvislost mezi délkou spolupráce klienta s agenturou a přítomností na shortlistu.
„Těší nás, že se potvrzuje pozitivní vliv dlouhodobého partnerství mezi agenturami a klienty. Zatímco loni se na shortlist Effie dostávaly kampaně s průměrnou délkou spolupráce 6,5 roku, letos je to již sedm let. Právě stabilní vztahy se zadavateli často vedou k hlubšímu porozumění značce, odvážnějším strategiím a měřitelně efektivnějším kampaním,“ doplňuje Petra Jankovičová, prezidentka AKA a ředitelka agentury Triad Prague.
„Gratuluji všem oceněným, a ano, i shortlist je ocenění. Zdůrazňuji to proto, že kvalita přihlášek je rok od roku lepší, datová evidence kvalitnější, a tudíž musí být i poroty přísnější. Jsme přesvědčeni, že je Effie věrným zrcadlem trhu, a proto máme radost, že kvalita výkonu v branži roste,“ doplňuje k výsledkům Ondřej Novák, projektový manažer Effie Czech Republic a výkonný ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA).
Letošní slavnostní vyhlášení soutěže Effie Czech Republic, kterou vyhlašuje Asociace komunikačních agentur (AKA) a v níž rozhoduje především efektivita, ale i kreativita přihlášených prací, proběhlo 10. prosince v pražské Lucerně. Celkem bylo během večera uděleno 45 cen, z toho osm zlatých.
Zdroj: mediaguru.cz
