Dušan Švalek; Zdroj: TV Nova
AKTUALITY DOMÁCÍ ROZHOVOR

CME: TEMPO INVESTIC DO VOYO UDRŽÍME I V DALŠÍCH LETECH

15. 5. 2023
Lokální videoplatforma Voyo bude pokračovat v nastaveném tempu investic do výroby obsahu i v dalších letech. „Matematika růstové trajektorie nám nižší tempo neumožňuje,“ říká zástupce generálního ředitele CME Dušan Švalek.

Společnost Central European Media Enterprises (CME), která je mateřskou společností TV Nova, věří nastavené strategii své placené videoplatformy Voyo a bude v ní pokračovat. Vstup na trh považuje za zdařilý a očekává, že Voyo bude růst s celým SVOD trhem v Česku a na Slovensku. Tomu předpovídá dvojnásobný nárůst do roku 2027. Počet předplatitelů Voyo teď překračuje v Česku a na Slovensku 500 tisíc a do roku 2025 chce dosáhnout na jeden milion.

Na diskusi s novináři jste za skupinu CME prezentovali odhady vývoje placeného videa na vyžádání (SVOD) v Česku a na Slovensku. Vyplynulo z nich, že jste optimističtí a očekáváte pokračující rychlý nárůst SVOD. Je skutečně reálné, že by Voyo dosáhlo v roce 2025 milionu předplatitelů v obou zemích? Neobáváte se toho, že naopak dojde ke zpomalení růstu po počátečním rychlém nárůstu?

Pevně věříme tomu, že k tomu cíli dojdeme, i když to nebude lehké. Vycházíme z několika předpokladů. Jednak z vývoje na zahraničních trzích vidíme, že se lze na takový počet předplatitelů dostat. Viděli jsme to v Americe, Skandinávii, Británii, tudíž naše ambice je založená na odhadu toho, kam se český trh může dostat. Za druhé se domníváme, že máme dobře našlápnuto. Z lokálních hráčů jsme na trh vstoupili jako první a učinili značné investice. Zúročují se po určitém čase, navíc nové věci přibývají a vše na sebe navazuje. Přichází pokračování sérií, které diváci už znají a baví se o nich se známými a přáteli, a to pomáhá k dalšímu rozšiřování uživatelské báze. Za třetí věříme našemu týmu. Přivedli jsme řadu skvělých lidí s širokými odbornými znalostmi. Jsou to lidé, kteří rozumí výrobě obsahu, videu a digitálním médiím a přinášejí zcela jinou perspektivu. Právě tu digitální část rozšiřujeme nejvíce.

Ukazují vám data, která máte k dispozici, odlišnosti mezi diváckou skupinou TV Nova či TV Markíza a uživatelskou skupinou Voyo?

Ano, vidíme, že uživatelé nebo diváci Voyo jsou trošku mladší než diváci lineárních televizních kanálů. Reflektuje to, že technologická adaptace nového způsobu konzumace videa je jednodušší u internetové generace. Neříkám, že je to pravidlo, ale začalo to tam, a tím pádem je jejich poměr trochu větší.

Mluvili jste i o velkých investicích do obsahu Voyo jako o nutnosti, aby se taková služba prosadila v konkurenci s nadnárodními hráči. Budete nadále do Voyo investovat tolik jako dosud, nebo do budoucna počítáte s větším využíváním archívu?

Pokud jde o knihovnu titulů, tak ta bude mít jistě nějakou hodnotu, už nyní v ní najdete například dva tisíce filmů. A nakupujeme dál, protože věříme, že je tu prostor k tomu, abychom knihovnu vybudovali ještě silnější a že se k ní naši diváci budou opakovaně vracet. A k tomu si přidejte naše vlastní tituly, jak pro lineární vysílání, tak přímo pro Voyo, třeba Iveta nebo Král Šumavy, které nestárnou a mají vysokou produkční hodnotu. Naší ambicí je vytvářet kvalitní věci – prémiový videoobsah.

Tempo investic pro období, na které teď projektujeme a na které vidíme, chceme rozhodně udržet. Protože matematika růstové trajektorie nám nižší tempo neumožňuje. Je důležité, abychom na konci cesty viděli návratnost investice. Hlavně kvůli tomu, abychom dokázali zisk znovu investovat do výroby nových titulů a nového obsahu.

Jakým způsobem si návratnost počítáte? Přes monetizaci předplatitelů nebo i přes reklamu v lineárním vysílání, kde se některé tituly z Voyo také objevují nebo objeví až později?

To záleží přesně na tom, jakým způsobem obsah alokujeme podle jednotlivých kanálů. Velká část titulů bude jen na Voyo a tam je to relativně jednoduché. Část titulů jde nejprve na Voyo a s určitým zpožděním do lineární TV – nejčastěji jde o týden v případě předpremiér seriálů a našich zábavních pořadů a některé tituly se objeví až s větším časovým odstupem. Ale takové rozhodnutí je ještě před námi, jaký mix zvolíme a zda budeme chtít další pořady z Voyo do lineáru dávat. První opravdu Voyo Originál Případ Roubal jsme na Voyo uvedli ke konci roku 2021 a ještě stále jste ho nemohli vidět v televizi.

Návratnost investice je plánovaná na rok 2025?

Jak už řekl Didier Stoessel (generální ředitel CME, pozn. red.), k návratnosti se už blížíme v tomto období.

Podle vašich odhadů se do roku 2027 počet domácností, kteří v tuzemsku využívají SVOD, zdvojnásobí. Jak se tento růst odrazí na počtu předplatitelů Voyo? Kolik jich může v roce 2027 mít?

O tom bych nerad spekuloval. Naší ambicí je přinášet nejlepší lokální SVOD službu. Stavíme na lokálním obsahu a chceme mít na trhu vedoucí postavení a chceme být u uživatelů volbou číslo jedna pro sledování lokálního obsahu. Všechna čísla, podíly na trhu a kvantitativní cíle vycházejí z této základní strategie.

Od začátku profilujete Voyo jako platformu bez reklamy. Nezavíráte si tím dveře k dalším předplatitelům a k části výnosů, které byste prodejem reklamy získali?

To je otázka zaměření, které jsme zvolili. Možná bychom zavedením nějakého hybridního modelu nějaké zákazníky získali, ale také bychom řadu z nich ztratili. Protože když už něco takového chcete zavést, je třeba se na to zaměřit, je třeba to podpořit a promovat. Každá firma s velkými ambicemi si musí vybrat své bojiště. Naším bojištěm pro tuto růstovou fázi je placená služba bez reklamy a do ní vkládáme všechny zdroje, nastavujeme mentalitu, přizpůsobujeme produkt. Jsme přesvědčeni, že je to nejlepší, co pro tuto fázi tržního vývoje můžeme udělat. A potvrzují nám to i data: do pěti hlavních benefitů Voyo patří to, že je bez reklam.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...