AI BABIČKA SE V KAMPANI O2 STÁVÁ „NOČNÍ MŮROU KYBERŠMEJDŮ“

3. 9. 20253. 9. 2025
Cílem nové kampaně O2, která vznikla zcela díky AI, je snížit dopad podvodů a vzdělávat veřejnost o digitální bezpečnosti.

Operátor O2 spouští novou kampaň, která upozorňuje na rostoucí hrozbu podvodných telefonátů. Hlavní roli v ní hraje digitální postava babičky Alenky. Laskavá, ale neústupná AI hrdinka symbolizuje ochranu zákazníků přímo v síti O2. Jde o první českou kampaň telekomunikačního operátora, která je připravena zcela díky AI a jejíž podstatou je boj proti kyberšmejdům.

Digitální babička jako past na podvodníky


„Alenka je umělá inteligence, kterou jsme vyvinuli, aby pomáhala v boji proti telefonním podvodníkům. Napodobuje starší dámu, která je důvěřivá, milá, trochu zapomnětlivá. Za babičkou Alenkou stojí kombinace špičkových technologií pro rozpoznávání řeči, generování přirozených odpovědí pomocí velkého jazykového modelu a realistickou syntézu hlasu, které dohromady fungují bez zpoždění,“ popisuje David Daneš, marketingový ředitel O2.

Koncept kampaně vznikl v londýnské agentuře VCCP, kterou v Česku lokalizovala VCCP Prague. Hlas Alenky byl několik měsíců trénován tak, aby zněl přirozeně česky, a zároveň byla vytvořena i její vlastní identita s „rodinným zázemím“ pro konzistentní reakce. „Cílem bylo, aby podvodníci vůbec nepoznali, že mluví s AI. Potřebovali jsme realistické materiály a zároveň prostředek, jak útočníky zdržet,“ přibližuje Martin Mikyška, šéf Bernadette, který stojí za kreativním i technickým konceptem hlavní AI hrdinky. Portrét babičky Alenky se objevuje na většině vizuálů kampaně, na některých ale také figuruje dlouhodobá hlavní tvář kampaní O2 – virtuální asistentka Eva.

Testování v praxi: desítky hovorů denně


O2 během letních měsíců otestovalo babičku Alenku prostřednictvím tzv. number seedingu, kdy vytvořilo zhruba deset telefonních čísel a „zaselo“ je do prostředí, kde je mohli podvodníci získat. Ti pak skutečně volali a pokoušeli se získat citlivá data. „Byli jsme překvapeni, jak přesvědčivě AI babička Alenka působí. Vůbec nepoznali, že hovoří s umělou inteligencí,“ dodává Mikyška. V době, kdy byl seeding aktivní, zaznamenalo O2 na čísla babičky Alenky desítky hovorů denně.



Video: Nový spot O2 proti kyberšmejdům; Zdroj: O2

Ochrana zákazníků a edukace veřejnosti


V momentě, kdy kyberšmejdi zavolají a dovolají se babičce Alence, spustí se díky AI převod zvuku na text, což umožní, aby babička odpověděla, a to opět díky převodu, tentokrát z textu na audio. „Záměrem je, aby babička odpovídala co nejdéle a hovor zdržovala, aby nakonec kyberšmejdi telefonát vzdali,“ nastiňuje David Daneš. Hlavním cílem kampaně je totiž vedle zvýraznění samotného problému existence podvodných telefonátů také sběr materiálu a postupů kyberšmejdů, aby operátor zdokonalil své vlastní síťové řešení na ochranu zákazníků.

„Kyberšmejdi zkoušejí metodu pokus–omyl a spoléhají na to, že někoho nachytají. Navíc své taktiky neustále mění a díky kampani s AI babičkou Alenkou jim chceme lépe porozumět, analyzovat jejich skripty a rychleji na ně reagovat,“ dodává Daneš. O2 chce kampaní informovat o nebezpečí nejen seniory, ale také všechny uživatele, kteří mohou ve spěchu podlehnout důvěryhodně znějícímu hovoru.

Pro O2 je zároveň měřítkem efektivity nové kampaně vnímání O2 jako sítě, která se stará o bezpečnost svých klientů.

Vizuál kampaně O2; Zdroj: O2


O2 denně zablokuje až 100 tisíc podvržených hovorů, jejichž cílem je vylákat z lidí citlivé informace. Přestože se většina těchto hovorů k uživatelům ani nedostane, protože je operátor vyhodnotí jako nežádoucí a s příjemcem je nespojí, jejich počet stále narůstá a lidi ohrožuje. Proto O2 novou kampaní upozorňuje na nebezpečí těchto telefonátů a na jejich zvyšující se důmyslnost. Útočníci se obvykle vydávají za zástupce bank, policie nebo finanční experty. Hovor přitom často vypadá důvěryhodně a přichází z českého nebo zahraničního čísla nebo nově přes aplikaci WhatsApp.

Velkou výzvou bylo přitom najít správnou rovnováhu mezi edukací a kreativní formou kampaně. „Chtěli jsme ukázat, že boj proti podvodníkům může být zároveň lidský a blízký. Alenka není žádná robotická hlasová schránka, ale postava, kterou si lidé mohou představit jako vlastní babičku. To jí dává autenticitu a zároveň budí sympatie,“ doplňuje Mikyška. Podle něj je právě emocionální rovina klíčem k tomu, aby se téma bezpečnosti dostalo k široké veřejnosti.



Video: Ukázka telefonátu s AI babičkou Alenkou, zdroj O2

Ukázky podvodných hovorů i rady


S kampaní se lidé během následujících dvou měsíců setkají v televizi, tisku, na venkovních plochách, sociálních sítích i v O2 prodejnách. Kampaň je časována na měsíce září a říjen a je připravena tak, že může mít i další následné varianty. Objeví se v televizi ve formě spotů i sponzoringu, onlinu, outdooru a připravena je i mikrostránka www.o2.cz/kybersmejdi, kde jsou další informace o podvodech včetně ukázek autentických rozhovorů podvodníků s Alenkou. Stránka nabízí i konkrétní rady, jak se nenechat napálit a umožní veřejnosti hlásit i podezřelé hovory.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...