Zpravodajská stanice CNN Prima News zahájí hlavní fázi předvolebního vysílání k letošním sněmovním volbám na konci srpna. Volby chce pojmout nejkomplexněji ve své historii, říká v rozhovoru šéfredaktor CNN Prima News Tomáš Vojáček. Důležitou roli mají přitom sehrát také digitální platformy jako web CNNPrima.cz, sociální sítě, HbbTV, podcasty i aplikace. Právě multiplatformní přístup je jedním z průvodních procesů digitální transformace, kterou CNN Prima News prochází. Úzce na tom spolupracuje se CNN International. Jejím cílem je přiblížit zpravodajství novým skupinám diváků, oslovit je v prostředí, kde se přirozeně pohybují, a nabídnout jim obsah ve formátech, které jsou srozumitelné a snadno sdílené. „Cílem je stát se nejvýznamnějším tuzemským zpravodajským hráčem s největším dosahem napříč všemi platformami,“ říká Tomáš Vojáček.
Při příležitosti pátého výročí vysílání CNN Prima News jste uvedli, že letošní podzimní volby pojmete velmi rozsáhle a komplexně, přesněji řečeno zatím nejrozsáhleji ve vaší historii. Můžete přiblížit podobu volebního zpravodajství?
Mohu ji přiblížit alespoň částečně, detaily pak zveřejníme v průběhu léta. Půjde o nejrozsáhlejší vysílání speciálních projektů, které jsme od vzniku CNN Prima News realizovali. Prakticky jsme ho už odstartovali debatou 100 dní do voleb, která se uskutečnila 19. června, a podle sledovanosti (share 10,44 %, 15+, pozn. red.) i divácké odezvy dopadla velmi dobře. Hlavní fáze ale začne až ke konci prázdnin.
17. srpna v Partii Terezie Tománkové odvysíláme speciál 50 dnů do voleb, ve kterém se představí dvě čtveřice politiků vybraných podle aktuálních předvolebních průzkumů. Tím se rozjede plnohodnotné předvolební vysílací schéma. O týden později do něj začneme zařazovat osvědčené formáty a upravovat ty stávající do předvolebního režimu.
Například pořad „Co na to vaše peněženka“ bude dvakrát týdně dávat prostor ekonomickým expertům stran k debatám o konkrétních tématech, která voliče zajímají. Vrátíme také formáty jako „Divoká karta“, která dává šanci kandidátům z nižších příček kandidátek nebo z neparlamentních stran. Od 1. září nás pak čeká série debat ve velkém studiu, a to minimálně dvakrát týdně. Začneme regionálními debatami.
První debatu 100 dní do voleb jste do vysílání zařadili ještě před prázdninami. Proč jste se pro tento brzký termín rozhodli a co jste tím sledovali?
Tento formát jsme plánovali dlouho dopředu. Už v roce 2021 jsme něco podobného dělali, tehdy však nešlo o tak velkou debatu a nebyla s diváky ve studiu. Naším cílem bylo být první, kdo divákům nabídne ucelenou debatu hlavních volebních hráčů. A zároveň jsme věděli, že léto bude obdobím určitého útlumu. V té době byla už většina programů veřejná, ale dnes, sto dní před volbami, jich je odtajněná jen část. Navíc okolnosti nám dodaly další význam, protože debata proběhla den po hlasování o nedůvěře vládě a těsně před začátkem několika soudních řízení v kauzách, které rezonují veřejností. I to ukázalo, že naše načasování bylo správné.
S úvodní debatou jste chtěli být první, budete chtít být s finální debatou poslední? Jinými slovy budete chtít pro závěrečnou debatu před sněmovními volbami bojovat o čtvrteční večerní vysílací čas, který obvykle patří České televizi?
Naše strategie je jasná: soustředíme se sami na sebe a máme připravený mediaplán, který přesně definuje, co kdy chceme vysílat. Už jsme s tím procesem začali a víme, kdy budeme jednotlivé fáze aktivovat. Rozhodně se nebudeme zapojovat do „boje o čtvrtky". Diváci i politici vědí, že naše hlavní, nebo chcete-li závěrečná, živá debata proběhne ve středu. Tomu bude předcházet intenzivní program debat. Čtvrtek přenecháme ostatním.
Nejde ale jen o televizní mediaplán, ale o komplexní projekt, který zasáhne celou naši multiplatformní síť, tedy televizi, web, sociální sítě, HbbTV, podcasty i prima+.
Rozhodně se nebudeme zapojovat do ,boje o čtvrtky'. Diváci i politici vědí, že naše hlavní, nebo chcete-li závěrečná, živá debata proběhne ve středu.
Tomáš Vojáček
O výraznějším multiplaformním pojetí pro následující pětileté období jste mluvili také v souvislosti s prodloužením licence pro CNN Prima News na dalších pět let. Co si pod tím máme představit?
Půjde o širší integraci veškerého našeho obsahu a jeho distribuci napříč všemi platformami, kterými CNN Prima News a celá skupina Prima disponuje. Máme televizní vysílání, weby, sociální sítě, HbbTV, podcasty, prima+ a další kanály. Platformy, jako například podcasty, chceme dál posilovat a přidávat nové. Není možné spoléhat na to, že diváci si zapnou jednu tradiční platformu – televizi. My naopak musíme aktivně jít za nimi. Distribuovat obsah napříč kanály, využít každou příležitost, jak je vtáhnout zpět k našemu obsahu.
Televizní vysílání zůstává základem, především pro aktuální, relevantní a vyvážené zpravodajství. Ale k tomu přidáváme další vrstvy: články, videa, QR kódy se speciálním obsahem, vertikální videa, ve kterých vysvětlujeme klíčové události. Plánujeme i interaktivní prvky, například možnost prohlédnout si ve 3D prostředí modely vojenské techniky nebo vizualizace volebních dat přímo ve svém zařízení. Divák si je může stáhnout, prohlížet, pracovat s nimi. Může nám posílat vlastní videa, komentáře, hlasovat, co považuje za nejzajímavější. Chceme vytvořit skutečně propojený mediální ekosystém, který diváka pohltí ať už sleduje obsah na obrazovce, v aplikaci, na webu nebo v rozšířené realitě.
Zamýšlíte kvůli tomu přeskupovat redakční strukturu, měnit kompetence nebo propojení týmů?
V rámci skupiny Prima jsme přešli na segmentové řízení. CNN Prima News, tedy televize, web a multiplatforma, spadají do jednoho segmentu „Digital media“. Transformace už probíhá, ladíme procesy, zkoumáme, co všechno zvládneme vyrábět a distribuovat. Plánujeme například větší produkci vertikálních videí pro sociální sítě, lepší provázání televizních a online reportérů nebo nové typy obsahu, které umožní větší zásah na všech platformách.
Velkou inspirací nám byl nedávný summit CNN v Londýně, kde jsme se sešli se zástupci všech partnerských stanic. Generální ředitel CNN Mark Thompson tam mluvil o digitální transformaci a sdíleli jsme zkušenosti i s kolegy z dalších zemí. To pro nás byla zásadní inspirace.
Budete při transformaci využívat i některé nástroje, které má k dispozici CNN International? Technologicky nebo redakčně?
Nemohu zacházet do přílišných detailů, ale mohu potvrdit, že v rámci digitální transformace budeme úzce spolupracovat se CNN International, která sama tímto procesem aktuálně intenzivně prochází. I proto jsme se účastnili zmíněného summitu.
Kdo online zpravodajství řídí poté, co dosavadní ředitel online zpravodajství Tomáš Večeřa odešel do Deníku?
Segment „digital media“ řídí Martin Švehlák. Já jsem zástupcem ředitele a šéfredaktorem zpravodajství televizní sekce. A šéfredaktorem online sekce je Josef Šťastna. Nově bylo zřízené servisní oddělení Audience Development, které spadá pod ředitele komerčního rozvoje online Hung Nguyena.
V rámci digitální transformace budeme úzce spolupracovat se CNN International, která sama tímto procesem aktuálně intenzivně prochází.
Tomáš Vojáček
A jaký je cíl celé této transformace? Kam má vést a co by mělo být na jejím konci?
Cílem je stát se nejvýznamnějším tuzemským zpravodajským hráčem s největším dosahem napříč všemi platformami – televizí, webem, sociálními sítěmi, HbbTV i dalšími. Chceme také posilovat reputaci, kdy se naše důvěryhodnost podle studie Reuters Institute na rozdíl od naší konkurence zvyšuje. Už teď jsme nejdůvěryhodnějším komerčním zpravodajským médiem v Česku, což nás těší a bereme to jako závazek do budoucna. A zároveň chceme zvýšit kumulovaný zásah našeho zpravodajství a publicistiky. Bavíme se nejen o zpravodajství samotném, ale i o dalších žánrech a formátech, které se programově se zpravodajstvím pojí, jako je krimi, showbyznys, podcasty nebo speciální dokumenty.
Podíl CNN Prima News na televizním trhu překročil po pěti letech vysílání 2 %. Kam až podle vás může CNN Prima News vyrůst? Co je reálně dosažitelné i vzhledem k trendům a předpokládanému chování televizních diváků v budoucnosti? Je možné podíl CNN Prima News zdvojnásobit a dohnat konkurenci?
Třeba minulý týden jsme měli skoro 3,5 % celotýdenní share (25. týden, 15+, pozn. red.). Ale dlouho říkám, že zpravodajská televize není sprint, ale maraton. Vybudovat silný zpravodajský kanál není o tom, že odstartujete a během pár měsíců máte hotovo. Je to dlouhodobá práce, trpělivost, vytrvalost. Důležité je, že rosteme pátý rok po sobě. Je pravda, že významných zpravodajských událostí bylo za tu dobu hodně, ale my zároveň každý týden přicházíme s novým speciálním vysíláním a neustále přemýšlíme, co divákovi nabídnout navíc oproti konkurenci.
Dnes už mnohem lépe víme, jaké formáty na naše diváky fungují, co očekávají. Typický příklad: narozeniny krále Karla III. Mohli bychom si říct, že tříapůlhodinové speciální vysílání v sobotu přes poledne, při prvním letním dni, kdy je venku 30 stupňů, nemá šanci. Ale ti diváci přišli. Protože víme, co chtějí, a umíme to připravit tak, aby je to zaujalo.
Zdroj: mediaguru.cz