Přílišná hlasitost reklam zůstává jednou z častých stížností, kvůli které se televizní diváci obracejí na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Vyplývá to z aktuální výroční zprávy RRTV za rok 2024. Žádná ze stížností z roku 2024 ale neodhalila porušení zákona. Podle RRTV mají diváci často nesprávné představy o tom, jaké limity na hlasitost televizního vysílání platí.
„Divácká veřejnost zpravidla nesprávně interpretuje ustanovení zákona, kterým byla stanovena omezení hlasitosti obchodních sdělení. Diváci vycházejí z předpokladu, že veškeré televizní vysílání by mělo mít stejnou úroveň hlasitosti. To však zákon neukládá,“ uvádí rada s tím, že zákon se vztahuje pouze na hlasitost reklamy a sponzorských vzkazů, nikoli celého vysílání.
Zároveň ale konstatuje, že provozovatelé jsou v této oblasti již „značně disciplinovaní“ a všechny zkoumané případy byly v souladu s legislativou. Problém tedy podle regulátora spočívá především v subjektivním vnímání a očekáváních diváků.
Podle české legislativy musí být hlasitost televizní reklamy, teleshoppingu a sponzorských vzkazů nastavena na úroveň –23 LUFS (Loudness Units relative to Full Scale) s tolerancí plus minus 1 LU. Tato norma byla zavedena novelou zákona o provozování rozhlasového a TV vysílání a zákona o reklamě, který vstoupil v platnost 1. června 2013. Konkrétní technické parametry stanovuje vyhláška RRTV.
Vulgarismy, neoznačené reklamy či neobjektivita
Vedle hlasitosti reklam patřily k tradičně četným stížnostem TV diváků také podněty upozorňující na užívání vulgarismů ve vysílání, které diváci vnímají jako nevhodné. Významnou část tvořily i stížnosti na absenci programového loga nebo nedostatečné označování pořadů s umístěním produktu symbolem PP.
Část podání se týkala také obsahu samotných reklam. Diváci si stěžovali na údajně klamavé, odpudivé nebo urážlivé reklamy. Také zde ale Rada připomíná, že reklamy posuzuje výhradně podle zákona o vysílání a zákona o regulaci reklamy.
Tradičně početné byly rovněž stížnosti na údajnou neobjektivitu či nevyváženost zpravodajství a publicistiky. V roce 2024 se zvýšený počet podnětů objevil zejména v souvislosti s vysíláním předvolebních debat před volbami do Evropského parlamentu.
Z hlediska ochrany nezletilých rada zaznamenala několik upozornění na nevhodný obsah, například na hororové upoutávky nebo erotické a násilné scény vysílané v časově nevhodných slotech.
Upozornění ze zahraničí
RRTV se také zabývala řadou podání od evropských regulátorů, především z Maďarska a Polska. Ty se týkaly pořadů licencovaných v Česku, ale vysílaných do zahraničí. Nejčastěji šlo o absenci věkového označení nebo nevhodný obsah pro dětské diváky podle národních pravidel. V reakci na tyto podněty český regulátor vyzval provozovatele k přizpůsobení se přísnějším standardům daných zemí.
Zdroj: mediaguru.cz