POPULÁRNÍ HITOVKY JSOU V ČESKU SÁZKOU NA JISTOTU. DESET PŘÍKLADŮ, JAK S PÍSNIČKAMI PRACOVALY SLAVNÉ TELEVIZNÍ REKLAMY

22. 9. 2022
Ani v České republice nemáme nouzi o televizní reklamy, které daly zrodit novým hudebním hitům či pomohly znovuoživit ty zapomenuté. Vybrat jen deset z nich se proto může jevit jako docela nadlidský úkol, ovšem i tak jsme se o to pokusili. V našem výběru najdete takové reklamy, které sázejí na provázanost hudebního podkladu s klasickým českým humorem, ale i takové, které staví do popředí i hrdost a české národní a kulturní dědictví. Je zkrátka z čeho vybírat. Upozorňujeme ale, že mnoho z uvedených příkladů má tu nešťastnou vlastnost, že vám na nějakou dobu nutně ustrnou v hlavě.

Hera - Pečení je radost, Hera je pečení (1998)  


Pečení je radost, Hera je pečení! Slogan, který v Česku tak zdomácněl, že jej tuku na pečení už nikdo nikdy neodpáře. Samotná reklama této potravinářské společnosti je do velké míry tradiční - sází totiž na klasické výjevy rodinné sounáležitosti, kdy se jednotliví členové rodiny spojí za ušlechtilým cílem vytvořit pekařské dílo, nad kterým pak společně zasednou, plni radosti. Vizuál reklamního spotu pak vypadá, jak kdyby vypadl přímo ze Slováčkova humoristického románu Bylo nás pět. Toto vzezření podporuje jednak vintage filtr, jednak i výběr hudebního motivu. Hera totiž sáhla do zlatého fondu české klasické hudby a vybrala Humoresku od celosvětově uznávaného skladatele Antonína Dvořáka. Všechny kompozity ve výsledku utváří vlastní audiovizuální symfonii, při které se neubráníte pocitu, že i vy byste mohli oprášit svůj pekařský um a potěšit tak sebe i své nejbližší.



Video: Hera - Pečení je radost, Hera je pečení (1998)

Oskar - Klidně mi říkej Bobe (2001)


Když na přelomu tisíciletí vtrhl na český telekomunikační trh mobilní operátor Oskar, vstupoval do země, kde rozhodně ještě nebylo samozřejmostí, že každý má k dispozici svůj osobní mobilní telefon. Společnost se tak rozhodla tohoto vakua využít i v rámci reklamní kampaně, kterou chtěla názorně demonstrovat, v čem konkrétně může být život s mobilním telefonem o hodně lehčí. Své o tom ví i Bob, protagonista kultovní reklamy v podání herce a zpěváka Jiřího Macháčka. Ten na klidné polní cestě potká mladou stopařku Sandru Novákovou, které se dvoří za rytmu písně z rádia Zmýlená neplatí od Tomáše Hanáka. Když už má ale poměrně dobře rozehráno, překazí mu plány dříve extrémně populární fenomén písniček na přání. Touto formou mu jeho ex předala vzkaz vyloženě osobní povahy, čemuž chudák Bob mohl předejít, kdyby měl svůj vlastní mobil. Změnu tónu i nálady v autě pak symbolizuje i ona písnička na přání - Chtěl bych se jmenovat Jan od ostravské skupiny Buty.



Video: Oskar - Klidně mi říkej Bobe (2001)

Poděbradka - Více chuti do života (2002)


Na začátku milénia v Čechách frčely muzikály a minerální voda Poděbradka se rozhodla, že si taky jeden natočí. Odehrává se na pražském Staroměstském náměstí přímo před Orlojem. Narativně je rámován jako svatba někde na pomezí modernity a stylizace do módy první republiky. Společnost šla cestou vlastního hudebního motivu, který její reklamy doprovázel i řadu let poté a stal se doslova národním folklórem. Se sloganem Více chuti do života se už na svatbě v roce 2002 všichni dosyta zásobili minerály - samotní svatebčané, obsluha, kominíci na střeše i tancující jeptišky. Samotná písnička diváky celkem rozděluje. Někteří ji pro její rozjuchanou náturu vyloženě nesnáší, jiní na ni s láskou vzpomínají. Na každý pád jde o hudební podkres, který se neodmyslitelně zapsal do historie české reklamní tvorby. Všechny naše smysly musí navíc i dnes ocenit, jak se Poděbradce ve své době podařilo využít aktuálně populárního trendu.



Video: Poděbradka - Svatba na Starém Městě (2002)

Jupí - To má šťávu (2002)


Česká hudební scéna si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek svérázných a nenapodobitelných umělců. Ukázkovým příkladem je bezesporu i už nestárnoucí Daniel Nekonečný. Ten nejenomže během své profesní dráhy etabloval své eponymní Království rozkoše, ale také se stal ikonou exotiky, kterou propagoval v rámci každého vystoupení v poměrně zachmuřeném státě, jako je Česká republika. Hudba Dana Nekonečného nepochybně měla „šťávu“, což neuniklo ani výrobci ovocných sirupů Jupí. Společnost se tak v roce 2002 rozhodla spojit síly s Nekonečným a jeho bandem Šum svistu - výsledkem je hravá reklama, která sází na všechno, co si diváci odjakživa s ikonickým zpěvákem spojují. Palmy, zářivé barvy, autentičtí domorodci předvádějící kmenové tance, banány na hlavě - a ve středu toho všeho velvyslanec Království rozkoše osobně. Vizuál ani hudební podkres To má šťávu hned tak z hlavy nevymažete, což je přesně to, co si od této spolupráce marketéři Jupí slibovali.



Video: Jupí - To má šťávu (2002)

Rudolf Jelínek - René, já a Rudolf na golfu (2005)


Golf patří mezi sporty, se kterými si pravděpodobně nikdo moc nespojuje přívlastek „lidový“. Valašská palírna Rudolf Jelínek na druhou stranu patří s trochou nadsázky k českému národnímu zlatu. Stejně tak její produkty, oblíbenou Plum vodku nevyjímaje. Tyto dva relativně oddělené světy se potkaly v legendárním reklamním spotu Rudolfa Jelínka z roku 2005, v němž parta přátel po bujarém večírku vyráží na golfové hřiště odpálit si pár švestek. Reklama má v divácích navodit pocit, že život s pálenkami od Jelínka může být zkrátka plný neočekáváné zábavy, která nezná hranic. Jde o klasickou „feel good“ prezentaci, která má vyčarovat dobrou náladu a úsměv na tváři. Srovnatelně funguje i zvolený hudební motiv - písnička René, já a Rudolf původně od Jiřího Schelingera se vzhledem k tématu samozřejmě jasně nabízí. V tomto případě se vokálů ale zhostil Josef Vojtek, frontman rockové kapely Kabát. V podání tvůrců reklamy se tak nedělní odpoledne pro mnohé rozhodně nestane chvílí nudy.



Video: Rudolf Jelínek - René, já a Rudolf na golfu (2005)

Pribináček - Pramen zdraví z Posázaví (2006)


Přibyslavské mlékárny Pribina v českých zemích fungují už téměř sto let. Jejich nejikoničtější výrobek - krémová pochoutka pro děti Pribináček - oslaví v době založení společnosti kulaté 70. výročí na českém a dříve československém trhu. I přesto, že jde o dlouhou etapu, Pribina (která je dnes součástí daleko většího nadnárodního koncernu) i nadále zůstává věrná jednomu konkrétnímu hudebnímu motivu, který je se značkou spojen už od 70. let minulého století. Je jím písnička Jaroslava Uhlíře Každý den (jedině pramen zdraví z Posázaví), kterou proslavila velmi populární pohádka Ať žijí duchové. Ve své době šlo bezpochyby o jeden z nejgeniálnějších příkladů československého product placementu - který Pribinu navíc stál jenom několik palet zmíněného dezertu. I po vzniku samostatné České republiky zůstaly reklamy tomuto dědictví věrné. Ideálním příkladem je oceněná reklama z roku 2006, která zahrnuje všechny prvky pro prezentaci Pribináčku typické. Zpravidla v nich vystupují dětští aktéři v rámci nějakého více či méně dobrodružného scénáře. Stejné zůstává to, že za Pribináčkem spěchají proto, aby jim dodal potřebnou energii. Originál je jen jeden - což jde dozajista ruku v ruce i s písní, kterou si čas od času pobrukuje i leckterý dospělý.



Video: Pribináček - Pramen zdraví z Posázaví (2006)

Želetava - Miluju a maluju (2010)


Po vzoru muzikálového aranžmá Poděbradky se i mlékárenský gigant Želetava v roce 2010 rozhodl televizním divákům dokázat, že práce v sýrárně je vlastně docela fajn. Pro tento účel zvolil veselou feel good písničku Miluju a maluju od Václava Neckáře, kterou má mnoho Čechů spojenou hlavně s populární pohádkou Šíleně smutná princezna. Autoři reklamy ale za její pomoci dosahují úplně nové prezentace, která by úplně krásně zapadla do neméně populárního českého filmového muzikálu Rebelové. Ve výsledném spotu se pak snoubí láska k práci jako takové, pracovnímu kolektivu i samotnému produktu. Realita želetavských sýráren je asi ve skutečnosti trochu jiná, nicméně proč si zbytečně kazit dojem? V konkrétnosti je reklamní spot mířen k propagaci sýrové pochoutky Apetito a zamýšlený vzkaz předává na výbornou. Jde o krásnou ukázku toho, jak může v reklamě najít novou identitu i starší písnička, která je neodmyslitelně spojená s úplně jiným audiovizuálním dílem.



Video: Želetava - Miluju a maluju (2010)

Aquila - AquaBabes (2014–2019)


I reklama může být slibnou platformou pro začínající hudební talenty. Tato myšlenka je základním pilířem projektu AquaBabes, který zaštiťuje hudební nakladatelství Universal Music a výrobce pramenité vody Aquila. Výrazně tak navazuje na extrémní popularitu talentových soutěží u českého publika. Výstupy této kampaně pak ovládaly televizní obrazovky v Česku v rozmezí let 2014 až 2019 - koncept byl přitom vždycky stejný. Odborná porota dala dohromady hudební skupinu plnou nadaných mladých zpěvaček, které pak až do dalšího roku vystupovaly pod společnou značkou AquaBabes. Autoři projektu si tak přáli nastartovat umělecké dráhy začínajících umělkyň a ještě při tom podpořit prodeje tradiční české značky. Jednotlivé reklamní songy měly virální potenciál a mnohé z nich ve své době doslova zlidověly - ať už šlo o premiérové Neříkej mi baby, nebo Nejsem další z roku 2016. Celé reklamní kampani navíc pomohlo to, že jednotlivé spoty byly v podstatě profesionálními hudebními videoklipy. Klíčovým motivem je ve všech křišťálově čistá voda a samozřejmě vždy jiná ústřední dívčí sestava. Premiéra nového klipu AquaBabes se tak na pár let spolehlivě stala očekávánou událostí ve světě tuzemské reklamní tvorby.



Video: AquaBabes - Neříkej mi baby (2014)



Video: AquaBabes - Nejsem další (2016)

Kaufland - Z lásky k Česku (2014)


Německý velkoobchodní řetězec Kaufland spustil v roce 2014 reklamní kampaň, kterou zcela jasně cílil na české publikum. Prezentace nesla podtitul Z lásky k Česku a tato identita naplno ovládala veškeré aspekty nejen kampaně pro televizi. Logo ve tvaru srdce v barvách české trikolóry, dechberoucí záběry z dronů na panoramata české přírody - a nepostradatelná hudba folk-popové kapely Čechomor. Marketéři Kauflandu si dobře uvědomili, že lokalizovat prezentaci určenou pro jiné trhy se ne vždy musí vyplatit. A tak vytvořili něco, z čeho český naturel přímo prýští. Spot samotný klade velký důraz na české tradice, ne náhodou často spojené s hodováním a popíjením, což je přesně doménou podnikání Kauflandu. Oslovený Čechomor pro účely kampaně složil píseň Tady jsem doma, jejíž instrumentální části pak podkreslovaly všechny dílčí reklamy v průběhu kampaně. Leitmotivem je přítomnost řetězce i na regionální úrovni a snaha o co nejintenzivnější spolupráci s menšími lokálními výrobci - což dále posiluje vzkaz, že i přes to, že Kaufland přišel z Německa, dokázal si vybudovat natolik české genius loci, aby se v něm i našinci cítili prostě jako doma.





Video: Kaufland - Z lásky k Česku (2014)

ŠKODA AUTO - Teď na to máte! (2018)


Největší česká automobilka ŠKODA AUTO ve své prezentaci sází na myšlenku, že její automobily mají být jasnou volbou pro všechny Čechy. Společnost často prezentuje výhodné slevové akce, v jejichž rámci nabízí oblíbené modely za bezkonkurenční ceny, které si může dovolit zaplatit s nadsázkou téměř každý. V roce 2003 to byla původní Fabie, v roce 2018 její technologický nástupce s přívlastkem Trumf. Podoba reklamní kampaně se však i s patnáctiletým odstupem shoduje. Opět pro ni byla využita ikonická písnička Já na to mám, pravděpodobně největší hitovka české alternativní skupiny Natural, populární hlavně v 80. a 90. letech minulého století. Textově by se jen stěží hledala vhodnější skladba. Protagonisté si v reklamě zvesela poskakují přímo do sedaček svých nových Fabií a energický popěvek donutí k poskočení i nejednoho diváka u televizní obrazovky. Je to zároveň důkazem toho, že ŠKODA AUTO je i přes svůj současný vlastnický řetězec neodmyslitelně spjata s českou kulturou, a také zárukou, že ikonická skladba z roku 1984 zůstane aktuální v mnoha playlistech ještě po mnoho let.



Video: ŠKODA AUTO - Teď na to máte: Nabídka, které propadne každý!

A jeden bonus navíc…


Penny Market - Žijeme s vámi 25 let hezky česky (2022)


Letos si obchodní řetězec Penny Market vyhlédl jeden z megahitů Michala Davida z rodinné komedie Discopříběh. O kvalitě nápadu i samotného provedení si může každý myslet své - reklamě se ale nedá upřít její virální potenciál, navzdory tomu, že je to tak trochu bizár. Penny Market se na českém trhu prezentuje jako spolehlivá tuzemská značka, která zákazníkovi vždy dodá přesně to, co potřebuje. Klade přitom zvýšený důraz na onu českou notu. Proto řetězec oslavil kampaň k čtvrtstoletí na trhu jedním z neprofláklejších hitů nejen mistra Davida, ale i celé české populární hudby obecně. Jde o disco klasiku Nonstop, jejíž název se poměrně příhodně a zcela náhodou rýmuje se slovem „kompot“. Každý zákazník, který si až na kase uvědomí, že zapomněl na kompot, může být rád za své osobní Michaly Davidy, kteří mu jej briskně na „dvojku“ doručí. Jít na nákup a potkávat v každé uličce Michala Davida je asi do jisté míry záležitostí osobní preference, nicméně sám umělec tak vdechl svému hitu nový život a zajistil si, že se o jeho značce zase bude nějakou dobu mluvit. I taková reklama může být navýsost efektivní.



Video: Penny Market - Žijeme s vámi 25 let hezky česky (2022)

Jak bylo již předestřeno, česká reklamní tvorba je z hlediska vhodného výběru hudby velmi bohatá. Příklady uvedené výše rozhodně neberte jako seznam tesaný do kamene, nutně ani ne jako výběr nějakých deseti úplně nejlepších. Dost totiž záleží na osobním vkusu každého diváka. Nicméně nepochybujeme o tom, že každý si nějakou takovou hudebně založenou reklamu nosí ve své paměti kudy chodí.

Načítání dalších...