MÉDIA 2022: ROZMACH VOD, TLAK NA NÁKLADY I LEGISLATIVNÍ BOJ

30. 12. 2022
Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY DOMÁCÍ KRÁTKÁ ZPRÁVA
Sotva se mediální trh otřepal z covidového útlumu, začaly se projevovat dopady ekonomického vývoje a rostoucích nákladů. Několik tištěných médií skončilo, naopak se podle očekávání rozvíjely služby VOD. I to médiím přinesl rok 2022.

Mediální trh se v právě končícím roce vrátil po covidovém útlumu k růstu, který ale v jeho druhé polovině vystřídaly obavy z dopadů globálního ekonomického vývoje způsobeného jak zpřetrhanými vazbami v době covidu, tak z války na Ukrajině. Rostoucí inflace a zvyšující se náklady na provoz mediálních společností dostaly v průběhu roku pod tlak vydavatele tištěných titulů, kteří v rozmezí dvanácti měsíců zvyšovali několikrát své prodejní ceny a z trhu také odešlo několik printových titulů. I pro ostatní mediální společnosti se ale růst nákladů společně s neustálým hledáním efektivních byznysových modelů v digitálním věku stal otázkou primárního zájmu, a to především s výhledem pro nový rok 2023.

Už na začátku roku 2022 se očekávalo, že tento rok bude ve znamení rozmachu VOD služeb (video on demand), což se v jeho průběhu potvrdilo. Příchod globálních streamovacích služeb HBO Max a Disney+ společně s dalším rozvojem tuzemské platformy Voyo (skupina Nova), zřízením centrály pro aktivity Netflixu ve střední a východní Evropě a pohyby na domácím trhu VOD (spojení Aerofilms a Kviff.tv, start České kino a FamuFilms, rozvoj Edisonline aj.) přinesly další konkurenci do tohoto segmentu, přičemž ta ještě není uzavřena. Do nového roku se posunuly starty VOD služeb od televizní skupiny Prima a také příchod nadnárodní služby SkyShowtime od společností Comcast a Paramount.

Rostoucí zájem obsahu na vyžádání se netýká jen videa, ale i audia, na což zase reagují nejen provozovatelé rozhlasového vysílání. Český rozhlas si proto pro následující roky vytyčil strategii „audio first" a také komerční provozovatelé vidí, že zájem o poslech audia na vyžádání překračuje zejména u mladších příjemců zájem o poslech živého „klasického" vysílání.

Hodně se i v letošním roce mluvilo o mediální legislativě, a to jak ve vztahu s médii veřejné služby, tak s médii soukromými. Česká televize oznámila přechod na úsporný režim, jehož součástí je i ukončení vysílání programu ČT3, omezení natáčení premiérových pořadů a sportovního vysílání (v letošním roce prodej práv pro MS v Kataru TV Nova) i redukce počtu zaměstnanců. ČT i Český rozhlas dlouhodobě upozorňují poslance na nutnost zvýšit koncesionářský poplatek, v opačném případě bude omezování aktivit pokračovat. Příslib, že by v novém roce mohlo dojít k novelizaci příslušných zákonů vedoucích k navýšení poplatku pro obě média veřejné služby přišel v závěru roku z volebního sněmovního výboru i z ministerstva kultury.

Provozovatelé zpravodajského obsahu na internetu, k nimž se řadí většina vydavatelů tištěných titulů, zase v průběhu roku usilovali o to, aby byla do české legislativy transponována evropská směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která by pomohla vydavatelům k příjmům za výrobu obsahu, jenž využívají velké technologické společnosti Google, Facebook a další. Přijetí novely autorského zákona českými zákonodárci ale vyvolalo takové protireakce Googlu i Facebooku, které naopak mohou už tak složitou pozici vydavatelů ještě ztížit.

Legislativa také ovlivnila všechny online provozovatele včetně e-commerce hráčů kvůli nutnosti implementovat od začátku roku 2022 nové cookies lišty, kterým internetoví provozovatelé sbírají aktivní souhlasy uživatelů. Jejich nasazení vedlo k významným poklesům evidované návštěvnosti i sbíraných dat. Nejtvrději byli zasaženi ti provozovatelé, kteří postupovali zcela v souladu s novými pravidly. Publisheři se ale musejí připravovat i na chystaný konec cookies třetích stran v prohlížeči Chrome, který se znovu odsunul, tentokrát na rok 2024.

V posledních dvou letech relativně stabilizované majetkové poměry českých médií rozvířily v závěru roku přípravy na propojení společností Seznam.cz a Borgis, pod který patří deník Právo. Prodej deníku, který od začátku 90. let minulého století vlastní šéfredaktor Zdeněk Porybný, nejsilnější tuzemské internetové firmě, povede k dalšímu zvýšení koncentrace českého mediálního trhu.



Detailní přehled vybraných mediálních událostí v roce 2022 na mediaguru.cz

Načítání dalších...